Je koekje bij de koffie

Kookboekrecensie: Wereldeters!

Wereldeters

Leesboek, kijkboek en kookboek in één.

Het boek om je kinderen werkelijk alles te laten eten!

Marjolein de Vlaam

http://www.wereldeters.nl/ Ter ere van de kinderboekenweek met dit jaar als thema Hallo Wereld! geven we 5 exemplaren van Wereldeters weg. Vertel ons wat jij doet om je kinderen hun bord te laten leeg eten of wat je voor ze maakt. Onder alle inzendingen verloten we de boeken! Je kunt reageren op dit artikel of op Facebook » *

Onze kinderen groeien op als Nederlanders, als Europeanen en dankzij dit boek ook als wereldburger. Tien landen binnen handbereik, welk land bezoeken we vandaag? De wereld is een dorp geworden. Zeker met dit originele lees, kijk en kookboek van schrijfster Marjolein de Vlaam.

In haar voorwoord beschrijft ze de situatie in het gezin De Vlaam. Drie kinderen, "hoewel echt leuke kinderen, werd ik vaak gek van het gezeur aan tafel. Met één blik op het eten wisten ze al dat ze het niet lekker zouden gaan vinden. Zonder te proeven! Â…Daarom kookte ik maar weer die paar gerechten, die zij lekker vonden" en dat was vooral: "lasagne, lasagne en nog eens lasagne" vertelt haar zoon op de website www.wereldeters.nl. Onderhandelen, straffen en belonen, alles proberen maar de sfeer werd er niet gezelliger op.

Op een dag...

Op een dag besloot ze niet langer toe te geven aan haar kinderen. Het begon met een Zuid-Afrikaanse ovenschotel van bobotie. Gepresenteerd met de atlas erbij en tal van wetenswaardigheden over dit land. Nelson Mandela en apartheid, the Big Five, Townships en rooibos-thee werden tussen de happen bobotie door gepresenteerd. En de kinderen Vlaam raakten geïnteresseerd, luisterden. Het gemopper werd genegeerd en ongemerkt namen ze voorzichtig wat happen eten. Toen het verhaal klaar wasÂ… waren hun borden leeg!

Zo kwamen er allerlei landen met bij behorende gerechten voorbij in Huize De Vlaam. De kinderen kwamen zelf met landen, zoals Hawaï. Vol trots vertelden de kinderen van de schrijfster hun ervaringen met vreemde landen enÂ… lekker eten aan hun vriendjes en op school. De ouders van vriendjes en schoolgenoten stelden vragen en zo breidde dit uit. Het bracht Marjolein de Vlaam op het idee dit alles in een boek samen te vatten.

Hoe het verder ging...

Het resultaat is een mooi, fleurig en creatief boek. Het zou zo gebruikt kunnen worden tijdens de aardrijkskundeles, wereldoriëntatie of natuurlijk de "kooklessen" thuisÂ… Erg leuk om op deze manier je kinderen interesse bij te brengen voor andere landen, culturen, godsdiensten en gebruiken. Een heerlijk boek om samen met het jonge kind door te nemen. Het oudere kind zal het boek zelf lezen, en er in blijven bladeren.

Vrolijke foto`s en plaatjes sieren dit boek. Lachen om de tomatengevechten in Spanje, onder de indruk van het rijden op een olifant in India, en dolle pret om het woordenlijstje Zuid- Afrikaans. "Eksie-perfeksie" daar wordt de verrukkelijke ovenschaal bobotie mee bedoeld (fantastisch). En `s morgens geen legging meer aan maar een "kleefbroek". Sporten doen we voortaan in een "sweetpak".

"Historische weet wisselen af met hedendaagse zaken. Speels en met humor geschreven, en aangevuld met vrolijke foto`s en illustraties. De informatie wordt in kleine tekstblokjes aangeboden, zodat ouders dat kunnen vertellen wat hun kinderen leuk vinden. Aan het eind van elk hoofdstuk staat een collage van specifieke gerechten van dat land. De recepten hiervan zijn te vinden in het losse receptenschrift. Als extraatje zitten er bij het boek twee paspoortjes en landenstickers die de kinderen als beloning in hun paspoortje kunnen plakken als ze goed hebben gegeten." (blz. 9, inleiding).

We gaan aan de slag

Dochter Juliëtte (5) staat, net als haar moeder en de andere gezinsleden, graag in de keuken. Zij mag de Gazpacho maken, de Spaanse koude soep.

Omdat het zo makkelijk te maken is, heel gezond en vooral bijzonder smakelijk is, geef ik hierbij het recept. De schrijfster vermeldt er in het voorwoord o.a. bij: voel je vrij om recepten aan te passen naar je eigen smaak. Zo heb ik blikken gepelde tomaat gebruikt, bruin brood en gewone paprika`s.

Makkelijke en superlekkere gazpacho

8 rijpe tomaten, ontveld en in stukken gesneden

1 komkommer

2 zoete geroosterde puntpaprika`s

½ zoete uit, fijngesnipperd

2 tenen knoflook, geperst

1 theelepel zeezout

3 eetlepels olijfolie

2 sneetjes verkruimeld wit brood

1 eetlepel rode wijnazijn

3 gekookte eieren

4 ijsklontjes

Zout en peper

Tomaten ontvellen, snijden en in een ruime kom doen, samen met de puntpaprika`s. Komkommer schillen en de zaadlijsten verwijderen. Snij in stukjes, houd een paar stukken apart voor de garnering.

Meng knoflook, zout en broodkruim door elkaar. Voeg eetlepel olie toe, wrijf tot een stevige pasta. Pasta bij de tomaten doen en malen met de keukenmachine of staafmixer. Voeg olie toe, water en breng op smaak met wijnazijn, peper en zout. Verkruimel de eieren en serveer het samen met de kleingesneden komkommer en een ijsklontje op de soep. Wij hebben er met z`n allen van gesmuld!

Succes verzekerd

Welk kind geniet hier nu niet van: komkommer snijden, blenderen, tomaat toevoegen, scheutje van dit en een snufje van dat?! Succes verzekerd met deze recepten. En reken maar dat de kleine schatjes smullen van dat wat ze "zelf" hebben gemaakt, uit het land waar ze nu veel van wetenÂ…! Ze zien de plaatjes in het boek erbij en dromen van een stukje wereld, ver hier vandaan en vandaag dichtbijÂ….

Eksie-perfeksie

We hebben ook de bobotie uitgeprobeerd. Onder andere een eetlepel kerriepoeder, een eetlepel garam masala, een eetlepel kaneel en 2 teentjes knoflook. Dat moet wel erg pittig worden! Dit gerecht heb ik zelf gemaakt met een klein beetje hulp van de kinderen. Als de schaal uit de oven komt, ruikt het hele huis naar Zuid-Afrika. Mmm. We gaan proeven. De kinderen vinden het heerlijk. Een verrassend zachte smaak, heerlijke textuur en ook hier weer een gezonde maaltijd. Voor volwassenen is dit gerecht wat een de flauwe kant. Maar peper, zout en wat extra kerrie kunnen dat makkelijk oplossen. De recepten zijn eenvoudig, gezond en duidelijk omschreven, een kind kan de was doen.

Per land zijn er 3 recepten bijgevoegd. Dat is niet veel, maar wel overzichtelijk. En zo kun je van ieder land iets maken. Als het kind de maaltijd geproefd en opgegeten heeft, mag het een stickertje plakken in het bijbehorend paspoort. Ontzettend leuk bedacht en helemaal afgestemd op het kind. Belonen, met een mooie sticker van het land, dat maakt het eten tot een feest! Voor een heerlijk vakantiegevoel.

Wat mij betreft mag er een vervolg komen op deze uitgave. Een boek met 10 andere landen. Of een uitbreiding van de recepten. Omdat de recepten er apart bij in een boekje bij zitten, moet dit te realiseren zijn.

Als laatste nog wat aardige weetjes over Wereldeters:

• Extra recepten achterin zijn makkelijk in te vullen op de bijgevoegde lege vellen.

• Paspoorten zijn bij te bestellen, handig voor het groter gezin.