Kleuren op je bord

Niet alleen eten we over het algemeen te weinig groente, we varieren er ook nog eens te weinig mee. Acht op de tien mensen eten te weinig groente, zes op de tien eten te weinig fruit. En dat terwijl het dagelijks eten van groente en fruit ons lichaam voorziet van vitamines en mineralen, de daarin aanwezige vezels onze darmen schoon schrobben en op langere termijn ziektes helpt te voorkomen.

In de Verenigde Staten is een campagne begonnen met als motto -5 a day, the color way-. Met de campagne hopen voedingsdeskundigen Amerikanen aan te sporen vijf stuks groenten en/of fruit per dag tot zich te nemen (het Voedingsbureau houdt het op elke dag twee ons groenten en twee stuks fruit ) en daarnaast te letten op variatie in kleur. Volgens het Amerikaanse National Cancer Insititute is een maaltijd pas echt gezond en gevarieerd als deze vijf kleuren groente en fruit bevat: wit, blauw(paars), rood, groen en oranjegeel.
Een consequente en gevarieerde consumptie van kleurpigmenten helpt volgens de Amerikaanse onderzoeker Daniel Nadeau ziektes zoals *** en aandoeningen aan hart- en bloedvaten te voorkomen. Rode kleurpigmenten in bijvoorbeeld aardbei hebben een positieve invloed op het hart en de bloedsomloop, blauwe kleurpigmenten beschermen het geheugen tegen veroudering. Nadeau beschrijft zijn bevindingen uitgebreid in het boek _The Color Code.
Hierbij een kort kleurenoverzicht:

Rood – tomaat, aardbei, rode paprika, watermeloen – positieve invloed op: bloed en hart, ***

Oranje/geel – wortel, mandarijn, sinaasappel, abrikoos – positieve invloed op: bloeddruk, weerstand, huid
Groen – spinazie, paprika, sla, courgettes, kiwi-s -positieve invloed op: zenuw- en beendergestel, gezichtsvermogen
Blauw/paars -aubergine, pruim, vijgen, pruimen -positieve invloed op: geheugen, urinewegen, stoelgang

Wit – witlof, artisjok, banaan, bloemkool – positieve invloed op:cholesterolgehalte, hart

1 Reactie

  1. Neem het mee naar mijn pagina.

Geef een reactie