Smulweb Blog

Je koekje bij de koffie

Zout en de slanke lijner

Een artikel over het verstandig gebruiken van zout Vaak hoor je een slankelijner zeggen dat hij het zout heeft laten staan om beter af te kunnen vallen. Het levert vaak niet meer dan wat vochtverlies! Door zout te beperken wordt er geen vetweefsel afgebroken. Bovendien is zout juist voor de slanke lijner van belang, met name het gejodeerde zout. Zonder jodium kan de schildklier niet goed functioneren en juist de slanke lijner heeft een goed werkende schildklier nodig om de stofwisseling goed aan de praat te houden.Daarnaast is het ook om een andere reden niet verstandig om zout helemaal te laten staan. Zout heeft als smaakmaker een duidelijke functie. Juist voor de slanke lijner die toch al minder mag eten is het belangrijk dat de voeding goed smaakt. Veelal wordt geklaagd over een flauw gevoel in de middag, een kop harige bouillon kan dan een uitkomst zijn!Zout bestaat uit twee mineralen namelijk natrium en chloor. Chloor kennen we als schoonmaakmidel maar komt van nature ook in ons voedsel voor. Chloor helpt ondermeer bij het vervoer van koolzuurgas, een afvalpordukt dat bij de stofwisseling ontstaat.

Dat we zuinig moeten zijn met zout is voornamelijk te wijten aan natrium. Door een te hoog gehalte aan natrium kunnen tal van aandoeningen optreden in ons lichaam. Daar gaan we in dit artikeltje niet verder op in.

We zullen de rol van natrium toelichten met een voorbeeld:

We hebben bijvoorbeeld een zoute haring gegeten. Het zout komt via de dunne darm terecht in het bloed. Het zoutgehalte in het bloed stijgt dus. Wanneer er een bepaalde natrium drempel wordt overschreden wil het lichaam dit terugbrengen naar het normale niveau. Dit doet het door het bloed te verdunnen met vocht uit het tussenweefsel en de cellen. Er wordt dus vocht onttrokken uit de weefsels en cellen en het vochtgehalte in het bloed stijgt. Doordat er meer water in de bloedvaten komt wordt de druk in de bloedvaten hoger. Zodra de druk toeneemt gaat de bloeddruk stijgen.

Wanneer er veel vocht wordt onttrokken aan de cellen drogen ze uit en gaan ze krimpen. Wanneer ze zijn gekrompen zullen wij een dorstgevoel gaan ervaren en gaan we drinken. De cellen worden dus gevoed met vocht. Dit verklaart waarom we na een zoute maaltijd al snel een dorstgevoel ervaren. Het lichaam voorkomt dat we zouden uitdrogen!GENIET VAN DE SMAAK

Elk voedingsmiddel heeft zijn eigen smaak. Wanneer er teveel zout wordt toegevoegd proef je weinig van de smaak van het voedingsmiddel. Het is vaak verrassend om te ontdekken hoe goed een gerecht kan smaken zonder zout. Om goed te kunnen proeven is goed kauwen een voorwaarde. Het eten blijft dan langer indee mond zodat de smaakpapillen die zich in de tong en het zachte verhemlete bevinden, goed in contact kunnen komen met het voedsel.Kies tuinkruiden of andere specerijen om gerechten op smaak te brengen. Er zijn veel soorten kruiden op de markt in Nederland, elk met zijn eigen specifieke smaak. Wanneer een gerecht kruidig is zal zout niet zo gauw worden gemist.Zet geen zout, aroma of kruidenzout op tafel. Veel mensen strooien extra zout in de soep voordat ze nog maar hebben geproefd. Wanneer het niet op tafel staat, zal men er waarschijnlijk niet zo snel gebruik van maken.Veel snacks en borrelhapjes bevatten vrij veel zout. Denk bijvoorbeeld aan zoute pinda's, zoutjes, zoute stengels, veel worst en kaassoorten. Goede alternatieven kunnen ongezouten pinda's en noten zijn (wel letten op vet!, stukjes komkommer, wortel, radijs etc. Hierbij kan eventueel een mager dipsausje gegeven worden.Daar veel kant en klaar produkten al veel zout bevatten is het beter hiervan zo weinig mogelijk gebruik van te maken.Koop jodiumhoudend zout, zoals Jozo. Jodium is van belang voor een goedwerkende schildklier en die is weer belangrijk voor een slanke lijner!

Home Recepten