Het belangrijkste bestanddeel van chocolade is de cacao die van de cacaoboom komt.
In de grote ovaalvormige vruchten zitten twintig tot vijftig cacaobonen. Die boontjes worden er heel voorzichtig uitgehaald en onder bananenbladeren gelegd om te gisten.
Dit gisten is erg belangrijk, omdat daardoor de keimkracht van de bonen wordt gestopt en de bittere smaak verdwijnt.
Na een paar dagen zijn de witte boontjes bruin geworden en worden ze heel fijn gemalen en tot cacaomassa verwerkt.
Deze massa bestat uit droge cacaopoeder en vet (cacaoboter) en is de basisgrondstof voor alle chocoladeproducten.
Pure chocolade bestaat voor de helft uit cacaomassa en voor de rest uit suiker.
Melkchocolade bevat daarnaast nog melkpoeder en aan witte chocolade is helemaal geen cacaomassa toegevoegd, alleen maar cacaoboter. Vooral vrouwen gaan zich bij emotionele problemen vaak te buiten aan chocolade.
Dit wordt toegeschreven aan een aantal van de meer dan achthonderd in chocolade voorkomende stoffen.
FENYLTHYLAMINE is een stof die GELUKKIG maakt en sterk lijkt op een chemische stof die in onze hersenen wordt afgescheiden als we verliefd zijn.
SEROTONINE wordt door veel artsen wel als ANTIDEPRESSIVUM voorgeschreven.
Verder is er nog ANANDAMINE, een stof die verwant is aan de stof die in MARIHUANANA en HASJIESJ voor het ROESEFFECT zorgt, en natuurlijk CAFEINE, het bekendste “OPKIKKERTJE”.
Een goede verklaring voor het ontstaan van een chocoladeverslaving, zo lijkt het. Maar niets is minder waar.
Allereerst zit er in een gewone reep chocolade slechts 6 mg cafeine, tegen 150 mg in een kop koffie. En om echt te “profiteren” van het roeseffect van anandamine, zou u 25 kilo chocolade moeten eten!
Wetenschappers zijn er tegenwoordig van overtuigd dat chocolade zo weinig van deze bestanddelen bevat, dat er nauwelijks sprake kan zijn van een verslaving.
VAN CHOCOLADE WORDT JE DIK.
Wie regelmatig een beperkte hoeveelheid chocolade eet en zijn voedingspatroon daarop aanpast, wordt niet dikker.
Zelfs als u aan het lijnen bent, kunt u chocolade eten. Als u maar rekening houdt, met wat u verder eet.
Michel Montignac zei het al: hoe hoger het cacaogehalte in de chocolade, hoe lager het gehalte aan koolhydraten. De donkerste chocolade is dus het minst slecht voor de lijn.
Hele repen veroberen is natuurlijk niet goed, maar af en toe een stukje kan helemaal geen kwaad als u aan het lijnen bent.
CHOCOLADE IS SLECHT VERTEERBAAR.
Goede chocolade is niet slecht verteerbaar.
Het is wel beter om geen chocolade te eten na een zware maaltijd.
Chocolade verlaagt de druk op de onderste sluitspier van de maag, wat kan zorgen voor het opkomen van maagzuur. Wie daar gevoelig voor is, kan de chocolaatjes bij de koffie dus beter laten liggen.
CHOCOLADE VEROORZAAKT MIGRAINE.
Chocolade is op zich niet de boosdoener bij migraine.
Wel bevat chocolade TYRAMINE.
Dit is een stof die een indirecte rol speelt bij het stimuleren van het sympatisch hersenstelsel.
Deze stof wordt normaal gesproken probleemloos afgebroken in het lichaam door een enzym.
Maar als er niet genoeg van dat enzym in het lichaam aanwezig is, kan de opgestapelde tyramine migraine veroorzaken.
Deze vorm van migraine komt echter zelden voor.Het is helemaal niet erg om verzot te zijn op chocolade.
De prettige combinatie van zoet en vet, de twee aangeboren smaakvoorkeuren, die in maar weinig andere voedingsstoffen voorkomt, heeft een aantal goede en zelfs gezonde kanten, zo blijkt.
Uit een Duitse studie bleek onlangs dat pure chocolade bijvoorbeeld een gunstig effect heeft op de bloeddruk.
Veertien volwassenen kregen twee weken lang drie repen chocolade van 85 gram per dag. Alle deelnemers hadden een bloeddruk van 153/84.
De helft kreeg witte chocolade, de andere helft pure.
Bij de eerst groep bleek na twee weken de bloeddruk onveranderd, in de tweede groep was de bloeddruk gedaald: gemiddeld twee tot vijf punten. Weliswaar niet genoeg om een normale bloeddruk (120/80) te bereiken, maar wel een stap in de goede richting.
En Amerikaanse onderzoekers hebben aangetoond dat de samenklontering van bloedplaatjes bij een klein aantal proefpersonen verminderde na het drinken van chocolademelk.
Deze antistolling vermindert de kans op vaatvernauwing en infarcten.