Aardappelen Koken

Wat heb je nodig?

1 1/2 tot 2 kg aardappelen,
een bodempje water van 1/2 – 1 cm,
1/2 a 2/4 afgestreken eetlepel zout.

Hoe kook je de aardappelen?

Schil de aardappelen zo dun mogelijk, verwijder eventueel de slechte stukken, was ze enige keren in ruim water breng intussen 1/2 tot 1 cm water, naar gelang van de hoeveelheid aardappelen, die gebruikt wordt, met wat zout aan de kook.

Leg er de aardappelen in, breng ze vlug aan de kook, laat even doorkoken, temper de warmtebron en laat ze zonder het deksel van de pan te tillen, in 20 minuten gaar koken.

Giet het water af, plaats de pan opnieuw op het vuur, stoom de aardappelen droog, schud ze, om bloemige aardappel te verkrijgen, naar keuze even door elkaar dien ze daarna onmiddellijk op.

In een niet goed sluitende pan bereidt men afkokende aardappelen het beste door tussen deksel en pan dubbel gevouwen doek te klemmen en ze boven beschreven wijze te koken.

De aardappel, ons dagelijkse voedingsmiddel, mag zeer zeker niet als iets minderwaardigs beschouwd worden, want aardappelen hebben een hoog gehalte aan vitamine C en een zeer behoorlijk gehalte aan eiwit, enkele mineralen en andere vitamines.
Men houden er echter rekening mee, dat het vitaminegehalte na verloop van enige maanden minder wordt: de aardappelen die na februari worden geconsumeerd kunnen ons lichaam niet van voldoende voedingsstoffen voorzien.
Het verdient dus aanbeveling dit tekort op de een of andere manier aan te vullen.
gelukkig zijn er in het voorjaar al vele groenten verkrijgbaar, die gemakkelijk als compensatie kunnen dienen, óók in de periode, waarin de beurs van menige kok het kopen van dure, nieuwe aardappelen niet toestaat.

Groenten met een hoog of behoorlijk vitamine C-gehalte zijn: alle koolsoorten, bladgroenten (als sla) en tuinkruiden.
Vruchten met een hoog vitamine C-gehalte zijn: sinaasappelen, citroenen, grapefruit, aardbeien, bessen, tomaten, paprika’s en peulvruchten.
Bovendien bevatten vele van deze groenten en vruchten waardevolle mineralen en vitamines.
De kok dient er rekening mee te houden, dat bij dik schillen van de aardappelen, bij koken met veel water, bij opwarmen, lang warm houden en stampen veel voedingsstoffen verloren gaan.

Dus: dun schillen, koken met weinig water, en liefst niet opwarmen, noch warm houden, noch stampen! Dan behoudt de aardappel zijn voedingswaarde.

Meer over aardappelen koken en de diverse recepten, want je kunt ontzettend veel doen met aardappelen, kun je vinden op aardappelenkoken.eu.