Foto post 3Glutenvrij eten betekende lange tijd geen pakjes en geen zakjes. Hier zaten bijna altijd gluten in en waren voor iemand met Coeliakie dus uit den boze. Er liggen inmiddels wel wat glutenvrije varianten in het schap maar is dit nou werkelijk een goed alternatief? Een blik op de ingrediëntenlijst en duidelijk wordt dat hier behoorlijk wat e-nummer in zitten. Niet allemaal slecht, maar de meeste doen je lijf geen goed. Ook wanneer ze glutenvrij zijn en je ze in principe gewoon kan eten.

Ik merk om mij heen dat de mensen met Coeliakie zich bewust zijn van wat ze eten. Je denkt nu, ja natuurlijk, ze moeten extra opletten. Maar een glutenallergie zet je aan het denken, als je lichaam zo ziek kan worden van een bestandsdeel in bepaalde voeding. Wat zit er dan nog meer in voorverpakt eten? Het bewustzijn dat komt met een glutenintolerantie zorgt ervoor dat er sneller naar een gezond alternatief wordt gezocht. s ’Middags een boterham wordt vervangen door een zelfgemaakte salade en een koekje op werk maakt plaats voor wat (gedroogd) fruit en een zelfgemaakte mueslireep. s’ Avonds wordt al vrijwel altijd zelf gekookt en er worden verse en pure ingrediënten gebruikt. Plantaardig eten lijkt voor velen een oplossing. Daar wordt door veel bloggers geweldig goed op ingespeeld. Grote namen zoals Angela Liddon, Sarah Britton, Ella Woodward en David & Luise creëren de mooiste recepten voor mensen met een speciaal dieet. Er worden niet tot nauwelijks producten met gluten gebruikt en de variaties zijn eindeloos. Vind je het moeilijk om dagelijks nieuwe, spannende gerechten te bedenken. Laat je dan inspireren door de gezonde creaties van deze (plantaardige) foodblogs en gebruik eens een weekje geen pakjes en zakjes want, geloof me, puur eten kan zo leuk zijn!

 

Blogger: Sanne de Rooij – Living the Green Life