De Olympische Spelen zijn van start gegaan en misschien wil je je eigen sportprestaties ook wel verbeteren?

Jawel, niets meer dan een kopje koffie nuttigen. Zo concludeert het kenniscentrum Koffie en Gezondheid op basis van de nieuwst wetenschappelijke inzichten. Koffie voor fysieke prestaties

Cafeïne bevordert de fysieke prestaties; het vergroot het uithoudingsvermogen en geeft het gevoel dat de inspanning minder zwaar is. Het maakt niet uit welke sport je beoefent, of je nou traint voor een marathon, op fietsvakantie gaat of een teamsport beoefent, cafeïne helpt.
Meest effectief

Het schijnt dat 3 mg cafeïne één uur voor de inspanning het mees effectief is. Deze 3 mg cafeïne is per kg lichaamsgewicht, dus er van uitgaande dat in een gemiddeld kopje koffie 85 mg cafeïne zit, betekent dit voor de gemiddelde volwassene van rond de 70 kilo, dat er twee à drie kopjes koffie gedronken moet worden.
Nadelen koffie

Zoals wellicht bij menigeen bekend is, wordt het niet aangeraden om koffie te drinken voor je naar bed gaat, de cafeïne kan ervoor zorgen dat je niet kan slapen, waardoor je slaapgebrek krijgt en uiteindelijk voor vermoeidheid zorgt.

Cafeïne valt onder het dagelijkse voedingspatroon van mensen en aan het consumeren ervan zitten geen grote nadelen verbonden voor de gezondheid, mede om deze redenen is het in 2004 van de dopinglijst gehaald.