Smulweb Blog

Je koekje bij de koffie

Welke dadels gezond zijn

=14pxWist je dat er minstens 300 soorten dadels alleen al in Noord-Afrika zijn? En dadels gestoomd worden nadat ze geoogst zijn? En dit mede bepalend is voor de kwaliteit en samenstelling van dadels. Zijn ze dan ook even gezond? Dadels gezond?Dadels, de gezonde zoete gedroogde vruchten die al eeuwen lang als voedsel wordt gebruikt in de woestijngebieden in Noord-Afrika. Tegenwoordig groeien de dadels in meerdere landen en zijn daarnaast ook in het Westen erg populair. Wij geven je inzicht hoe de dadels geoogst en bewerkt worden en wat de invloed hiervan is op de kwaliteit van de dadels en de voedingsstoffen.Herkomst en productie dadelsDe dadelpalm, waar dadels aan groeien, komt naar waarschijnlijkheid uit Noord-Afrika. Hoewel er ook aanwijzingen zijn dat dadels al eeuwen geleden in India werden gegeten is hier geen concreet bewijst voor. Tegenwoordig zijn er door de vraag naar dadels meer productielanden bij gekomen. De landen die de meeste dadels produceren die wereldwijd verkocht worden zijn: Egypte, Iran, Tunesie, Marokko, Jordanie, Algerije, Israel en Libie. In mindere mate worden er ook dadels geproduceerd in Amerika, Mexico en Spanje.Wist je dat er minstens 300 soorten dadels alleen al in Noord-Afrika zijn?Groeien en oogsten van dadels bepalen de kwaliteitHet duurt ongeveer een jaar voordat dadels rijp zijn en geoogst kunnen worden. Het volgroeien tot een dadel  is afhankelijk van een gunstig warm en zonnig klimaat. Daarnaast hangt de kwaliteit zeer af van waneer de dadels geoogst worden. Het overgrote deel van de dadels wordt geoogst voordat de dadels rijp zijn om productieverlies door vuil en insecten te beperken. Wij zijn voorstander om te kiezen voor het kleine percentage verse dadels dat mag rijpen aan de dadelpalm. Waarom? Omdat dit een super zoete en unieke smaak geeft, een grotere dadel en een nog gezonde voedingssamenstelling. Hoe kan het dat onze dadels wel volledig kunnen rijpen aan de dadelpalm? Dat leggen we hier uit:

  • De trossen van de dadelpalm worden ingepakt met papier. Hierdoor beschermd het papier de dadels tegen vuil, beestjes, schimmels etc. De dadels kunnen dan op het moment dat ze rijp zijn worden geoogst in plaats van ervoor. De unieke smaak en schone manier van werken zorgt voor  klasse 1 topkwaliteit dadels. 
Gestoomde dadelsAlle dadels worden nadat ze geoogst zijn in water gewassen. Nadat de dadels gewassen zijn worden ze afhankelijk van het type en de kwaliteitsoort van de dadel gestoomd. Dit is een specialistische vaardigheid want als de dadels te kort of juist te lang worden blootgesteld aan de warme waterdamp worden ze te zacht of zijn ze juist te droog. Hierdoor wordt dan ook de houdbaarheid verkort en kan de dadel sneller versuikeren. Om bovenstaande reden is het bij dadels belangrijk dat zowel de producent van de dadels als de afnemer verstand hebben van het product. Om deze reden kiezen wij er al meer dan 40 jaar voor om alleen de kwaliteitsklasse 1 dadels aan te bieden waarvan de trossen voor de oogst zijn ingepakt met papier zodat de stoombehandeling minimaal is waardoor er  grote zachte zoete dadels overblijven. Welke dadels gezond zijnDoor de verschillende soorten dadels en manier van bewerken is de ene soort dadels niet hetzelfde als de andere. Dadels zijn gezond als:
  • Ze niet zijn gesuikerd met glucosestroop of andere suiker varianten. Dit wordt vaak gedaan bij de kleinere Deglet Nour dadels.
  • Ze zacht tot middel zacht van structuur zijn
  • Ze volledig rijp zijn geworden aan de dadelpalm
Waarom dadels gezond zijnWaarom zou je dadels eten voor de gezondheid? Omdat dadels verschillende gezonde voedingsstoffen bevatten en daarnaast van nature heerlijk zoet van smaak zijn zonder de aanwezigheid van bewerkte suikers en andere rommel. De gezonde voedingsstoffen in dadels zijn:
  • Erg vezelrijk, die een positief effect hebben op de darmwerking
  • Calcium
  • Fosfor
  • Magnesium
  • Kalium
  • IJzer
Dadels gebruikenDadels in je dieet? Ja het kan, zolang je niet een hele zak dadels achter elkaar opeet kan het geen kwaad ook niet als je op dieet bent! Omdat dadels wel van zichzelf natuurlijke suikers bevatten is het belangrijk de dadels niet in de avond te eten voor het slapen gaan. De suikers verband je dan niet meer! Wanneer dan wel dadels eten? Gewoon in de ochtend, als gezond tussendoortje tussen het ontbijt en de lunch in of direct als aanvulling op je glycogeenpeil na het sporten. Dadels kan je ook heel goed gebruiken als gezonde zoetmaker in recepten. In plaats van koek, taarten en mueslirepen te maken met suiker kan je de dadels kneden tot een zoet beslag en gebruiken als bodem, vulling of topping. Dadels zijn dus ideaal om gezond mee te kokkerelen. Bekijk bij de bron de heerlijke recepten die met dadels gemaakt kunnen worden!
Home Recepten