Overleven op je eigen km2
Dick Strawbridge & James Strawbridge
304 pagina′s, 2011
€29,95
Fontaine Uitgevers

Het kan overal
Ook al wonen wij in een appartement in Utrecht, en hebben we alleen een betonnen tuin, `Overleven op je eigen km2` geeft iedereen inspiratie om meer te doen met wat je hebt. Het boek geschreven door vader en zoon Strawbridge, opent je ogen als het gaat om het thema `Duurzaamheid`. En daarvoor hoef je helemaal niet op een boerderij te wonen!
Het mooie is net zoals koken, het kan overal! Dit boek is ook bedoeld voor iedereen die een beetje meer op zoek is naar een duurzame levensstijl. En dat het in principe niet uitmaakt waar en hoe je woont. Thema`s die aan bod komen in `Overleven op je eigen km2` zijn: ` Hoe verlaag je je energierekening, kaas maken in je eigen keuken, tomaten en kruiden kweken op je vensterbank.`
Maar ook: Hoe bouw je een waterrad, hoe leg je zonnepanelen aan, rieten manden vlechten, tuinieren etc.

Duurzaam
Mocht je op zoek zijn naar een kookboek, grijp je met dit boek wel enigszins mis. Hoewel er geen culinaire recepten zijn opgenomen in dit boek, sluit het de biologische kok totaal niet buiten, integendeel! Aandacht word er geschonken aan conserveren van fruit, het maken van je eigen zuivel producten, Brood bakken. Maar ook aan duurzame manieren van kooktechnieken. Dat een oven misschien wel helemaal niet nodig hoeft te zijn als je producten wilt laten drogen, maar er ook zoiets als een zon bestaat die op een biologische en duurzame manier veel energie bespaard. En misschien wel het spaarvarkentje spekt, zodat als je geld over houd, een groter huis kan kopen met tuin. Wie zal het zeggenÂ…?

Down to earth
In alle eerlijkheid moet ik toch toegeven dat `Overleven op je eigen km2` meer bedoeld is voor de mens die vooral groen en ruimte om zich heen heeft, een tuin bedoel ik. Om je eigen tomaatjes te kweken, hoef je niet perse dit naslagwerk te hebben, maar kan je het ook prima redden met de rug van het zakje waar de zaadjes in zaten.
Mocht je wel het privilege hebben dat je juist opzoek bent naar manieren om dichter bij de natuur te komen, manieren of technieken te vinden om echt radicaal `down to earth` te worden is dit boek een geschenk uit de hemel.

Heel positief is dat elk thema aan de hand van een stappenplan met foto wordt uitgelegd, dit laat ook zien dat de schrijvers heel goed weten waar ze het over hebben.

Creatief
Dit boek verlegt wel de grenzen van je eigen creativiteit. Want naast het kweken van zaadjes voor een tomatenplant hebben wij een tuinbank gemaakt van gebruikte pallets. Dit boek werkt ontzettend inspirerend om te gaan denken buiten je kaders, misschien kost het allemaal iets meer tijd, maar wat je er voor terugkrijgt is niet uit te drukken in geld of welke waarde ook. Het is recyclen van producten die eigenlijk bedoeld waren voor de afval en nu een gloed nieuw leven hebben gekregen. Ach..

Let op: Een pallet tuinbank stond niet in het boek! Inspiratie welÂ… Wil je weten hoe wij hem hebben gemaakt, laat dan even een bericht achter op mijn smulweb profiel »