Smulweb Blog

Je koekje bij de koffie

Kookboekrecensie: Veg! Het River Cottage boek met groenten in de hoofdrol

Het springt van de schappen, met zijn frisse wit-groene cover en fluorroze letters. Veg! Het River Cottage boek met groenten in de hoofdrol is zo′n boek dat je onwillekeurig oppakt en doorbladert in de boekwinkel. En wat je dan eigenlijk niet wil laten liggen.

Veg!

Het River Cottage boek met groenten in de hoofdrol

Hugh Fearnley-Whittingstall

415 pag., 2011 (2e druk 2013)

€24,95 Becht Lifestyle Vega - maar dan van nu.

Meatless Monday, flexitariers en semi-vegetariers: we horen er steeds vaker over. Of het nu elke dag is of af en toe een keertje, steeds meer mensen kiezen voor maaltijden zonder vlees of vis. Natuurlijk, dat is goed voor mens, dier en milieu, maar wereldverbeteraars hebben al lang het alleenrecht niet meer op de vegetarische cuisine. Steeds meer mensen ontdekken dat een dagje zonder vlees niet alleen verantwoord en gezond is, maar vooral ook erg lekker en vaak nog voordelig ook. Het past in de trend van bewust eten, volop verse groente en producten van het seizoen. Natuurlijk zien we dat vegetarisme nieuwe stijl ook terug in de kookboekenwereld.

Achter de hippe “vegetarische” kookboeken van nu zitten helemaal niet per sé full-time vegetariers. Zo was er het veelgeprezen Plenty van Yotam Ottolenghi, maar ook dit dikke River Cottage boek is geschreven door de (naar eigen zeggen) “notoire vleeseter Hugh Fearnley-Witthingstall”. Een bekende naam in Engeland, waar hij al 15 jaar tv-programma′s presenteert en al een hele stapel kookboeken op zijn naam heeft staan. En ja hoor, daaronder waren ook kookboeken over vlees en vis.

Lekker wereldverbeteren

Oké, het is een wereldverbeteraar, dat wel. Fearnley-Witthingstall woont met zijn gezin in het kleine dorpje Netherbury waar hij leeft van zelfgeproduceerd of lokaal verbouwd, gevangen of gefokt voedsel. En dat proces volgen duizenden Britten dan op tv. Maar de River Cottage serie heeft – ondanks alle idealen – niet het stoffige geitenwollensokken-imago dat je misschien zou verwachten. En ondanks het lange pleidooi voor méér maaltijden zonder vlees of vis, geldt dat ook voor dit mooie boek.

Op meer dan 400 bladzijden staan ruim 200 recepten boordevol groente en bijna evenveel prachtige foto′s. Het zijn grotendeels eenvoudige recepten, soms bedoeld als volledige maaltijd maar soms ook als simpel bijgerecht. Langs die lijnen is het in hoofdstukken ingedeeld: “Troosteten en feestjes”, “Volle salades”, “Stevige soepen”, “Pasta en rijst”, Mezze en tapas”, “Bijgerechten” en zo nog een paar meer. Het zijn van die recepten die je vanavond nog kunt maken, en dat maakt dit kookboek zo lekker bruikbaar.

In de praktijk

En dus draai ik in een goed kwartiertje de “Pittige spinazie met aardappels” in elkaar, een versie van de bekende Indiase Saag Aloo. Met een stukje naanbrood uit de supermarkt een prima en snelle lunch. Dat smaakt naar meer! Misschien naar de “Witte bonen met artisjokken”, of de “gegrilde aubergines met chilipeper en honing”. Of toch naar de “Cambodjaanse bruiloftsdipsaus”, of de “pasta met venkel, rucola en citroen”...

Home Recepten