Kookboekrecensie: Home Made Zomer

Home Made Zomer
Yvette van Boven
256 pagina′s | Fontaine Uitgevers BV
€24.95

Nu in de winkel!

Vol verwachting bekijk ik de eerste pagina′s. Is het haar gelukt? Ja hoor. Het is me binnen no-time duidelijk. Home Made Zomer van Yvette van Boven is een waardige opvolger voor haar eerdere Home Made boeken. Ik scroll steeds sneller door de PDF-versie die de uitgeverij me heeft toegestuurd. Het hele boek ademt de zomer. Aardbeienshortcake, zelfgemaakte fruitlimonades, soep van meloen, heerlijk lichte salades en natuurlijk kruidige barbecuerecepten. Zoals we inmiddels van Yvette en man Oof gewend zijn: mooi vormgegeven met paginagrote – en in dit geval zonovergoten- foto′s.

Bij boeken werkt het natuurlijk net als bij films. Blijkt het een succes te zijn, dan lonkt het idee om een vervolg te maken. En dan kan het alle kanten op gaan. Vaak genoeg blijkt zo′n deel 2, 3 of 4 een slap aftreksel van het origineel. Maar niet bij de Home Made boeken van Yvette. Home Made Winter en nu ook Home Made Zomer staan vol met goede, nieuwe recepten. Het zijn boeken die de schrijfster wel móest schrijven, omdat ze nog zoveel recepten had die de moeite waard waren om te delen. En omdat wij, thuiskoks, nog lang geen genoeg hadden van haar stijl.

Qua opzet lijkt dit zomerse boek veel op zijn voorgangers. De recepten zijn ingedeeld per soort gerecht: “ontbijt, brunch en lunch”, “cakes en dingen voor bij de thee”, een heel hoofdstuk vol zomerse drankjes. Voor- hoofd- en nagerechten hebben ook elk hun eigen deel. De recepten zijn soms verrassend maar steeds typisch Yvette. Haar stijl en smaak zijn herkenbaar, met veel aandacht voor basisrecepten (dit keer bijvoorbeeld: hoe maak je zelf kwark, oranjebitter of nougat?), een voorliefde voor klassiekers van het Franse platteland (bladvormige fougasse) en ook veel robuuste, originele recepten.

Er zijn recepten voor mosselen en oesters, voor frambozenazijn, heerlijke rilette en een verslavend lekker opgerold feta & knoflookbrood met radicchio en munt. Zomerse soepjes, kleurige salades en -natuurlijk- een aantal stoere barbecue recepten. Als echte foodie kan ze het natuurlijk niet laten om de trends die overwaaien uit Amerika ook uit te proberen, en dus roosteren we beer-can-chicken en roken we appelzalm op cederhout. Aan inspiratie geen gebrek.

Het recept voor de pompoenbeignets komt van haar Italiaanse hulp, de “gardianne de toro ” leerde ze maken van haar Franse vriend Norbert en de bohemièn werd haar in de Provence voorgeschoteld door George. Zo krijgen we via de recepten dus niet alleen een kijkje in Yvette′s keuken, maar deelt ze ook een paar van haar fijne culinaire ontmoetingen.

Conclusie: het concept werkt gewoon. Het eerste boek uit Yvette′s serie oogst ook in het buitenland niets dan lof. Het zal met niets verbazen als deze mooie zomerse opvolger eenzelfde toekomst tegemoet gaat.

Home Made Zomer ligt vanaf vandaag in de winkel.