Kookboekrecensie Home Made Winter

Home Made Winter

Yvette van Boven

256 pagina′s, €24.95

Fontaine Uitgevers B.V., okt. 2011

Fangedrag

Een tijd geleden deed ik iets, wat ik zover ik weet nooit eerder heb gedaan. Er zijn natuurlijk altijd wel auteurs en artiesten geweest die ik leuk vond, maar dat echte “fan-gedrag” is nooit iets voor mij geweest. Ik heb nooit in een rij gestaan voor concertkaartjes en ik heb me ook nooit naar een winkel gehaast omdat er een nieuw boek was uitgekomen. Tot een paar maanden geleden dus. Even overwoog ik zelfs naar de andere kant van het land te reizen voor de pre-release, 1 dag eerder, maar ik kon me bedwingen tot de volgende ochtend. En ik haastte me niet voor een nieuwe Harry Potter, Nicci French of John Grisham.. maar voor een kookboek, nota bene! Niet zo maar een kookboek, welteverstaan. Een nieuw “Home Made” boek van Yvette van Boven. Home Made Winter, heet het.

Home Made als rode draad

Wie toevallig mijn eerdere recensie over het originele Home Made boek heeft gelezen, weet dat ik er helemaal weg van was. Een prachtig boek met heerlijke, pure recepten. Lekker back to basics en toch ook weer bijzonder. We probeerden allerlei recepten en als resultaat van mijn enthousiasme bezitten wij nu een kast vól gevulde weckpotten. Jam, geweckte groenten, ingemaakte bietjessalade.. En dus kon ik domweg niet wachten om de nieuwe uitgave in handen te krijgen. “Home Made Winter” is het eerste deel van een tweeluik. Home Made Zomer verschijnt komend voorjaar.

Brrr...

Maar... eenmaal thuis leek het nieuwe boek tot mijn schrik helemaal niet zo geweldig als het eerste. De foto′s leken me lang niet zo mooi en de gerechten, die wilde ik ook niet meteen gaan maken. Steak and kidney-pie, linzen en erwtensoep met pompoen en yoghurt, arabische salade met gerst, stamppot met bataat. De titels konden me domweg niet bekoren zoals die uit het eerste boek dat deden.

Tot ik het in-5-minuten-klaar choclade-magnetron-cakeje in een mok tegenkwam. Het leek me wel zó onwaarschijnlijk dat dat lekker kon zijn, dat ik mijn nieuwsgierigheid niet kon bedwingen. Een paar lepels bloem, wat olie en cacoa – alles ging uit de losse pols in mijn favoriete theemok en 3 minuten later (PING!) , voilá. Mijn chocoladecake-achtige beloning torende hoog boven de mok uit en smaakte.. helemaal niet zo slecht. Eigenlijk was het precies de troost die ik nodig had. Terwijl ik de vochtige chocomassa uit de mok lepelde begon het me te dagen.

Laat de winter maar komen!

Het was natuurlijk niet het boek dat tegenviel, maar de aankomende winter waar ik helemaal geen zin in had. De paginavullende foto′s zijn prachtig genomen, maar de stemmige, winterse taferelen stonden me gewoon tegen. Opgelucht en gerustgesteld door het maffe magnetroncakeje kroop ik met een deken en het boek op de bank. En toen ik die avond in bed dook was ik helemaal om. Laat die winter maar komen!, dacht ik nog. De volgende middag brunchten we met heerlijke farls met gerookte forel, kappers, citroen en peterselie. Een paar avonden later maakte ik met mijn schoonzusje de bijna culinaire popcorn uit het boek: rotsjes met pannekoekenstroop en chili (kleverig en verslavend!) en popcorn met citroen en dille.

Home Made Winter is weer een echt Yvette-boek. Rustieke gerechten (een heel aantal met een alcoholisch elementje, trouwens), veel foto′s bij de recepten, paginagrote sfeerbeelden waar de kou van afstraalt en vrolijke intro′s en illustraties van haar eigen hand. Een bijzonder kookboek dat je wil hébben.

Van koude pompoensoep tot fluffy hartige taart!

Nu, half januari, is er van de voorspelde horrorwinter gelukkig nog niets terechtgekomen. De weerman toont foto′s van krokusjes die veel te vroeg verschenen zijn en we hebben nog geen vlokje sneeuw gezien. Maar de winterse kost à la Yvette, die hebben wij al uitgebreid getest. En wat zijn het weer super recepten! Oké, de stamppotjes en kidneypie heb ik gelaten voor wat ze zijn. Misschien zoek ik die nog eens op als het vriest dat het kraakt. Maar ik vond mijn weg naar heerlijke koude pompoensoep met geitenkaascréme en salie. Naar een fijne daube provencale en winterse “salade de chèvre chaud” met boudin noir. Naar zoutzure appeljus en chutney van cranberry, peer en gember. En tot mijn plezier ontdekte ik dat Yvette het énige recept uit het eerste boek dat ik minder vond dan mijn eigen (namelijk de hartige taart), aangepast en opnieuw opgenomen had.

Geweldige porchetta!

De banoffee pie was een feestje om te maken, en nog meer om te eten. Als klap op de vuurpijl besloot ik voor mijn verjaardag Yvette′s porchetta te maken. Het recept kon voor een feestje best met een groter stuk, schreef ze erbij, want “u maakt er namelijk vrienden mee”. En dus bestelde ik vol zelfvertrouwen een hele varkensbuik bij de slager, die een flinke voor me uitkoos. Ik moest even slikken toen ik het enorme stuk vlees thuis uitpakte, en zag dat het een groot deel van mijn aanrecht in beslag nam. Het bleek ook best wat werk, maar het maken was een leuk karwei. We hadden de porchetta al in Yvette′s restaurant geproefd (jaja, uit enthousiasme waren we kort na aankoop van het boek bij Aan de Amstel gaan eten) en ik vind het nog steeds een stukje vlees om blij van te worden. Ik moest de enorme rol zelf natuurlijk in tweeën delen, want de buik pastte onmogelijk in mijn oven. De reacties waren lovend en de porchetta zag er heerlijk “Home Made” uit.

In mei verschijnt Home Made Zomer. En ik vrees, dat ik weer op dag één in de boekhandel zal staan. Er is geen ontkomen aan: ik ben fan.

Home Recepten