Ontbijten

Ontbijten is dat nu eigenlijk wel zo nodig?

Ja, want na een nacht slapen heeft het lichaam vocht en voedingsstoffen nodig om weer zijn werk te kunnen doen. Vergelijk je lichaam maar met bijvoorbeeld een auto, ook daar moet benzine in anders rijdt hij niet. Zo werkt het ook met ons lichaam, ’s morgens even lekker bijtanken en ons motortje gaat weer lopen. Vocht is daarbij belangrijk om de voedingsstoffen de cellen in te brengen en de afvalstoffen er weer uit.  Door goed te ontbijten zet je dit proces op gang.

Goed, maar hoe ziet een gezond ontbijt er dan uit en waaruit moet het bestaan?

Een gezond ontbijt levert o.a. eiwitten, vitamines,  vezels en mineralen.  Het is goed de dag met een glas water te beginnen.  Het vochtgehalte wordt direct weer aangevuld. De stofwisseling kan daardoor weer gaan werken.

Verder kan je kiezen uit o.a. de volgende variaties (je kan eindeloos variëren, probeer maar)

  • Een of twee volkoren boterhammen, besmeerd met een beetje boter, een gekookt ei en een glas jus d’orange (liefst vers)
  • Een schaaltje yoghurt of kwark met fruit naar keuze en wat Muesli of Brinta
  • Een heerlijke ontbijt shake, bestaande uit 2/3 melk of yoghurt, 1/3 jus d’orange (liefst vers) en een paar lepels Brinta (geen tijd om klaar te maken, maak de shake dan de avond ervoor klaar en doe ’s morgens pas de Brinta er door). De vitamines gaan NIET verloren!
  • Twee volkoren beschuiten, besmeerd met boter, belegd met een plak kaas, jam en daarbij een beker melk en een stuk fruit naar keuze
  • Een sneetje roggebrood, besmeerd met een beetje boter en een plak kaas, een volkoren beschuitje besmeerd met halvarine en vruchtenhagel en een glas jus d’orange (liefst vers)

Tips:

Geen tijd om ’s morgen een ontbijt klaar te maken, regel dit dan de avond ervoor.

Nooit eerder ontbeten, het duurt gemiddeld twee weken voor je aan je nieuwe eetpatroon van ontbijten gewend ben. Gewoon even doorzetten! Je zal zien dat je veel meer energie krijgt.

Wissel af, eet niet elke morgen hetzelfde ontbijt. Door af te wisselen krijg je alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt.

Probeer rustig aan tafel te eten, en (leer opnieuw) te luisteren naar je lichaam. We zijn het een beetje afgeleerd, maar het lichaam heeft een natuurlijk mechanisme, dat een stopteken geeft als we genoeg hebben.

Heb je overgewicht, kies dan voor de minder vette varianten, dus 30+ kaas, halfvolle melk en halfvolle yoghurt. Gebruik wel boter, want daar zitten belangrijke vitamines in die je niet op een andere manier binnen krijgt.  Gebruik zo min mogelijk light producten, die zijn minder lang houdbaar en vaak volgepropt met geur, kleur en smaakstoffen.  Eet smakelijk.FEHSIS03

1 Reactie

  1. Leuk! Ik ontbijt ook altijd s’ochtends, goed begin van de dag:)

Geef een reactie