Bakken in het zand en daarna een patatje oorlog. Of liever frisbeeën en dan een portie kibbeling met knoflooksaus? Stiekum is het altijd weer genieten van zo een niet-culinair hoogstandje. Als je het toch een beetje slank wil houden dan kijk je naar dit lijstje. De slankste optie is met 4 calorieën wel heel slank; een zure bom. Product|kcal
Zure bom (augurk) à 50 g | 4
Oesters 3 stuks | 53
Gebakken mosselen à 100 g | 102
Rolmops à 100 g | 123
Wit bolletje haring met ui | 216
Wit bolletje makreel | 233
Wit bolletje zalm | 241
Wit bolletje zalmsalade | 242
Wit bolletje tonijnsalade | 248
Calamaris portie 100 g + saus | 253
Wit bolletje paling | 272
Lekkerbekjes met remouladesaus | 378
Patatje curry | 380
Patatje ketchup | 381
Patatje mayonaise | 427
Patatje oorlog | 430
Patatje pindasaus | 430
Kibbeling met knoflooksaus | 496

Zure bom
De slankste optie is nog een zure bom. In zo’n in zuur ingelegde augurk zitten slechts 4 calorieën. Daar kun je er wel meer van eten. Je ziet ze steeds vaker opduiken in viskramen: oesters. Ook deze zijn erg slank.

Visvetzuren
Wat ook opvalt is dat een wit bolletje verse vis qua calorieën niet veel verschilt met een bolletje vissalade. Een bolletje verse vis is wel gezonder dan een bolletje vissalade omdat aan dat laatste veel mayonaise is toegevoegd. Verse vis levert je bovendien de omega-3-vetzuren die je lichaam nodig hebben.

Gefrituurd
Hoe verder we afdalen naar de hogere hoeveelheden calorieën, hoe meer gefrituurde lekkernijen we tegen komen. Ze bevatten veel calorieën, vaak evenveel als een slanke maaltijd. Als je dit als tussendoortje neemt is het raadzaam een andere maaltijd, bijvoorbeeld je lunch of avondmaaltijd, iets slanker te maken. Bijvoorbeeld door zelf brood mee te nemen met lekker en gezond beleg of een minder grote avondmaaltijd nemen als je de kibbeling eind van de middag hebt gegeten. Als je veel beweegt op het strand compenseer je de calorieën van een portie kibbeling weer grotendeels.