1. Home
  2. Artikelen
  3. Keeping cool in summer

Keeping cool in summer

Ayurvedische tips voor een gezonde voeding bij warme dagen.....dit artikel komt van ayurveda.nl

"Cool and easy"
Ayurvedische tips voor de warme zomerdagen

In de Ayur-Veda onderscheidt men drie basisprincipes, namelijk Vata, Pitta en Kapha (de drie dosha's). Deze zijn in de hele natuur en in ons lichaam werkzaam. Voor het goed en gezond functioneren van lichaam en geest is het nodig dat deze dosha's in evenwicht zijn. Vele factoren be?nvloeden het evenwicht van de dosha's. Zoals b.v. het werk, de dagroutine, de voeding of het weer. Als de temperaturen in de zomer stijgen, neemt Pitta in de omgeving toe (Pitta = hitte). Omdat het lichaam de natuurlijke tendens heeft om evenwicht te handhaven, vermindert het zijn innerlijke Agni (= vuur). Dit leidt tot vermindering van de warmteproductie, een verlaging van de stofwisseling en afname van de spijsverteringskracht. U herkent het vast uit eigen ervaring: bij heet weer is elke activiteit moeizamer en hebben we minder eetlust.
Accepteer deze natuurlijke tendens en pas uw voeding en activiteit aan de uiterlijke omstandigheden aan. Maharishi Ayur-Veda geeft u enige tips, om ook als het warmer wordt "cool" te blijven.

Voeding
Gebruik minder zout, zuur, scherp en heet voedsel. Geef de voorkeur aan voedsel met zoete, bittere en wrange smaken, omdat deze Pitta in evenwicht brengen. Het is erg belangrijk om alleen dan te eten wanneer u honger heeft, omdat het spijsverteringsvuur op een spaarvlammetje staat. Let er om deze reden speciaal op met mate te eten. Lichtverteerbaar voedsel is aan te bevelen, zoals groentesoep, groente met rijst of een graanproduct. Salade als bijgerecht is ook heel goed. Ook fruit is licht en belast het lichaam nauwelijks. Kruid naar smaak met Pitta Churna en gebruik ghi (gezuiverde boter) of kokosnootolie om mee te koken.

Dranken
Drinken is erg belangrijk bij warmte omdat het lichaam meer zweet verliest en daarom ook veel vocht. Koude dranken zijn acceptabel voor mensen met sterke Pitta, maar beter niet aan het einde van de maaltijd, omdat men dan de spijsverteringskracht vermindert. Er is een grote keuze aan verschillende soorten dranken : Pitta Thee, Pitta Milkshake, Raja's Cup, pepermuntthee, vers vruchtensap of zelfgemaakte lassi (=yoghurtdrink; het recept vindt u op de onderstaande bladzijde). Heerlijk verfrissend is b.v. lassi met pepermunt of lassi met rozenwater of kokosmelk.

U ziet dat de keuze zeer gevarieerd is. Ze smaken niet alleen heel goed, ze zijn ook heel gezond. En dat wat goed smaakt en u bevalt, is ook gezond voor u. Gebruik liever geen dranken direct uit de koelkast, omdat deze ons spijsverteringsvuur verzwakken en het lichaam onnodig 'opwarmen'. Vermijd zoveel mogelijk Pitta-verhogende dranken zoals alcohol, zwarte thee en koffie.

Dagelijkse routine
Wat voor voeding geldt is ook zo voor alle andere dingen. Ga op uw natuurlijke behoefte af. In de zomer verlangen we meer naar koelte en lichtheid dus stel u niet langdurig aan de zon bloot; ook in de schaduw wordt u bruin! 's Middags is het goed om in de buurt van een rivier of in de schaduw van een mooie tuin te zijn. Niet alleen 'heethoofden' moeten erop toezien dat hun hoofd koel blijft. Gebruik naar keus een hoofddoek of zomerhoed om u tegen de zon te beschermen! En als uw huid toch te veel zon te verduren heeft gekregen, smeer uzelf dan in met onze After Sun Oil. Deze brengt Pitta-verstoringen van de huid weer in evenwicht.

Voor sportactiviteiten in de zomer geldt: doe het rustig aan en put uzelf niet uit. Zwemmen wordt in het bijzonder aanbevolen, evenals wandelen in de natuur.
Bij de ochtend-oliemassage kunt u het beste Pittamassage-olie gebruiken.Pitta aroma-olie zorgt voor een verkoelende atmosfeer in uw huis of auto.

Geef de voorkeur aan lichte zomergerechten met komkommer, courgettes, pompoen, wortelen, asperges, broccoli, bloemkool, sla, basmati-rijst, granen, ghi, huttenkase, lassi, gele mungbonen, olijfolie, kokosnootolie, amandelen, zoete vruchten, verse tuinkruiden en milde kruiden zoals: koriander, venkel, geelwortel, verse gember en in kleine hoeveel-heden, kardemom, kaneel en safraan.

Neem bij uw maaltijden minder rode bieten, aubergine, rammenas, tomaten, paprika, uien, knoflook, gierst, rogge, ma?s, boekweit, yoghurt (als het niet als lassi bereid is), quark, karnemelk, kaas, zure vruchten (grapefruit, citroenen), olijven, cashewnoten, honing, melasse, scherpe en hete kruiden (peper, chili's, anijs, kruidnagels, komijn), zout, azijn, alcohol en voor niet-vegetariers: rood vlees.

Basisrecept voor lassi:
yoghurt met water verdunnen (een deel yoghurt met 3 tot 4 delen water mengen).
Pepermuntlassi: per glas een ? theelepel verse pepermunt zeer klein snijden (als er geen verse pepermunt voorhanden is kunt u ook gedroogde pepermunt gebruiken).
Rozenlassi: voor het mengen een paar druppels rozenwater toevoegen. Naar smaak zoeten met suiker .
Kokoslassi: een scheutje kokosmelk of gepureerd kokosvlees met een beetje vanille. Naar smaak suiker toevoegen. Heerlijk!

Reacties (1)

Leuk artikel? Deel het
Laatste vragen
Laatst beantwoorde vragen
Meest bekeken
Top