1. Home
  2. Artikelen
  3. Verlaag uw cholesterolgehalte snel en natuurlijk!

Verlaag uw cholesterolgehalte snel en natuurlijk!

Nieuwe manieren voor een gezonder leven

Door Catherine Houck

Natuurlijk kent u uw gewicht, uw pincode en het nummerbord van uw auto. Maar hoe zit het met uw cholesterolgehalte? Het zit er dik in dat u deze belangrijke informatie ontbeert.

Dat kan gevaarlijk zijn. Een hoog cholesterolgehalte is een van de grootste risicofactoren voor het optreden van hart- en vaatziekten, de voornaamste doodsoorzaak van mannen en vrouwen.

Niet alleen oudere mannen en vrouwen zouden zich daarvan rekenschap moeten geven. ?Het is een fabeltje dat het cholesterolgehalte onder de 45 jaar altijd laag zou zijn, ?zegt dr. James Cleeman, coordinator van het Nationale Voorlichtingsprogramma over Cholesterol in de VS.

Een positief punt is dat artsen steeds betere manieren ontdekken om cholesterol de baas te blijven. Hun bevindingen kunnen u helpen om ongezond hoge cholesterolgehalten snel terug te dringen.Enkelvoudig onverzadigde vetten, bijvoorbeeld in avocado?s, sommige noten en in olijfolie, verlagen de slechte LDL-cholesterol (lage dichtheid lipoprote?ne), als ze in plaats van verzadigde vetten worden gegeten. Bovendien verlagen ze de goede HDL-cholesterol (hoge dichtheid lipoprote?ne) niet.

In een onderzoek van de vakgroep Volksgezondheid van de Harvard-universiteit wordt geschat dat, als een vrouw slechts de helft van de hoeveelheid verzadigde vetten die ze consumeert vervangt door koolhydraten, ze gemiddeld 15 procent minder risico loopt op hart- en vaatziekten. En als ze in plaats van verzadigde vetten, onverzadigde vetten eet, daalt die kans wel met 35 procent.

?Vervang boter door olijfolie, drink magere melk in plaats van volle en eet bij voorkeur mager vlees, ?adviseert Rita Redberg, hoogleraar Geneeskunde aan de Universiteit van Californie in San Francisco, en woordvoerder van de Amerikaanse Hartstichting.De consumptie van cholesterol veroorzaakt inderdaad een verhoging van de cholesterol in het bloed, maar het eten van verzadigde vetten zorgt voor de grootste toename. Daarom kunnen eieren, die meer cholesterol bevatten dan verzadigd vet, voor de meeste mensen geen kwaad.

Risicogroepen moeten wel enige voorzichtigheid betrachten, volgens de. Robert Knopp, directeur van de Northwest-kliniek voor Onderzoek naar vetzuren aan de Universiteit van Washington in Seatle. ?Mensen met een verhoogd cholesterolgehalte hebben, en mensen met hart- en vaatziekten, moeten zeker niet meer dan twee eieren per week eten.?Richtlijnen als ?Haal niet meer dan 30 procent van uw calorieen uit vet? zijn soms lastig na te leven. Niettemin blijft vermindering van consumptie van verzadigde vetten nog altijd de belangrijkste stap op weg naar verlaging van het cholesterolgehalte. Er is geen voedingsbestanddeel dat de lever zo aanzet tot de productie van vaatverstoppend LDL als verzadigd vet, dat voornamelijk in vlees en melkproducten zit.

Een verstandige voeding voor gezonde mensen bestaat uit maximaal 20 gram ?slecht? vet per dag, aldus dr. William Castelli, mede-auteur van het boek Good Fat, Bad Fat (?Goed vet, slecht vet?). Om inzicht te krijgen in de hoeveelheid vetten die u eet, zou u een paar weken de etiketten moeten lezen en van alles wat u eet de hoeveelheden vet moeten noteren.

Een ander type slechte vetten zijn de transvetzuren. Die ontstaan wanneer onverzadigde vetten worden gehydreerd of chemisch worden omgezet in een vaste stof. Transvetzuren veroorzaken niet alleen een stijging van het LDL-gehalte en het totale cholesterolgehalte, maar verlagen bij grote hoeveelheden ook het HDL-gehalte. Hoewel transvetzuren niet op de verpakking staan vermeld, zitten ze in veel soorten margarines en braadvetten, in diepvriessnacks en in koekjes.Een traagwerkende schildklier komt opvallend vaak voor, voorla bij vrouwen. Wanneer deze aandoening niet wordt behandeld, kan hij een aanmerkelijke stijging van het cholesterolgehalte veroorzaken. De symptomen zijn: vermoeidheid, haaruitval, gewichtstoename, stijve gewrichten en een depressief gevoel.

De aandoening, die eenvoudig kan worden behandeld met medicijnen, is vast te stellen door middel van een bloedonderzoek.?In het algemeen zullen dikkere mensen een HDL-gehalte hebben dat 10 tot 15 procent lager is dan van dunnere mensen? zegt HDL-onderzoeker dr. Margo Denke, hoogleraar Interne geneeskunde aan het Southwestern Medisch Centrum van de Universiteit van Texas. Raak wat kilo?s kwijt en het HDL neemt toe.?Het HDL-gehalte verlagen met alleen een dieet is lastig, ?zegt dr. Redberg. ?Maar met een gezonde voeding in combinatie met lichaamsbeweging moet dit lukken.?

Lichaamsbeweging verlaagt ook de hoeveelheid triglyceriden, het andere vetzuur in het bloed dat verband houdt met hart- en vaatziekten. Uit een onderzoek door de Universiteit van Calorado in Boulder bleek dat de hoeveelheid triglyceriden bij weinig-actieve vrouwen na de menopauze bijna 85 procent hoger was dan die bij jonge vrouwen. Bij oudere vrouwen die geregeld jogden, was dit 31 procent.Hoewel een dagelijks glas van enige alcoholhoudende drank het goede HDL-gehalte met 5 tot 10 procent kan doen stijgen, bevat alleen rode wijn flavonoiden. Deze anti-oxidanten kunnen voorkomen dat de aderen verstopt raken door LDL-cholesterol. Donker bier, niet-alcoholische rode wijn en rodedruivensap bevatten ook flavonoiden, alleen in kleinere hoeveelheden.Het roken van sigaretten verlaagt het HDL-gehalte gemiddeld met bijna 6 procent, en dat percentage is nog hoger bij zware rokers, aldus onderzoekers van de Stichting voor Bloedonderzoek in Scarborough (Maine). Er zijn tevens onderzoeken waaruit geconcludeerd kan worden dat ook passief roken het HDL verlaagt. Roken is een van de oorzaken van hart- en vaatziekten, waaraan in ons land jaarlijks 50.500 mensen sterven. Hoe groot de invloed van roken precies is, is echter niet bekend.Veel onderzoeken wijzen uit dat stress de kans op hart- en vaatziekten vergroot. Onderzoekers aan de Staatuniversiteit van Ohio constateerden dat diegene die hun woede altijd uitten of die juist onderdrukten, een verhoogd LDL-gehalte hadden. Degene die hun gevoelens op een geschikt moment uitten, maar hun woede soms beteugelden, hadden een LDL-gehalte dat maar liefst 10 procent lager was.Door dagelijks 400 IE vitamine E te slikken kunt u dichtslibbing van de aderen helpen voorkomen. Nicotinamide, een vitamine uit de B-reeks die een rol speelt bij de stofwisseling, is ook nuttig bij een laag HDL-gehalte of bij een hoog gehalte aan triglyceriden. Er zijn wel bijwerkingen, dus is het raadzaam een arts te consulteren.VOEDINGSVEZELS

Rijk aan voedingsvezels zijn: havermout, gerst, volkoren productren, peulvruchten, citrusvruchten, aardbeien, wortelen en appelen. Ze verlagen de LDL-cholesterol zonder de goede HDL-cholesterol te verminderen. Aan sommige ontbijtgranen is psyllium toegevoegd, een geconcentreerde vezelbron die ook wordt aangetroffen in laxeermiddelen. Mensen met een hoog cholesterolgehalte die elke dag 12 gram psyllium consumeren, kunnen hun totale cholesterolgehalte met 5 procent verlagen.

SOJABONEN

Uit een studie, gepubliceerd in het medische tijdschrift New England Journal of medicine, is gebleken dat 3 tot 4 eetlepels soja per dag de LDL-cholesterol met bijna 13 procent en het gehalte triglyceriden met ruim 10 procent verlagen. U kunt bijvoorbeeld sojapoeder door een glas vruchtensap roeren, vervangende vleesproducten gebruiken die soja bevatten of een kop chocolademelk maken met sojamelk.

OMEGA 3-VETZUREN

U vindt deze in zalm, makreel en andere vissoorten. Omega 3-vetzuren verlagen het triglyceridengehalte. Aangezien vis weinig verzadigde vetten bevat, is het eten van vis een prima manier om ook het totale cholesterolgehalte en de LDL-cholesterol terug te dringen. Het is daarom zeker aan te raden enkele malen per week een paar ons vis te eten.Reader?s Digest Het Beste, januari 2000

Reacties (6)

Bekijk alle reacties Ophalen reacties ... Bekijk minder reacties
Leuk artikel? Deel het
Laatste vragen
Laatst beantwoorde vragen
Meest bekeken
Dit artikel staat ook in de volgende kookgroepen:
gezonde_voeding

gezonde voeding

Top