1. Home
  2. Artikelen
  3. TIPS

TIPS

TIPS

Tip 1.
Overal in de gerechten staat zout vermeld, maar gebruik nooit teveel. Bijna iedereen weet dat je met zout vocht vast kan houden. Leer bijvoorbeeld meer kruiden en specerijen te gebruiken, je kan zout ook vervangen door kruiden zout.
Kruidenzout:
1 eetlepel van peterseliezaad, selderijzaad, dillezaad, karwijzaad, koriander (ketoembar), gedroogde tijm, gedroogde rosemarijn en grof zeezout. Stamp alle ingredienten in een vijzel tot een poeder is ontstaan. Doe dit in een strooipotje. Je kunt gerust varieren door gebruik te maken van jouw lievelingskruiden in gedroogde vorm. Al gauw zul je tot de ontdekking komen dat dit kruidenzout een buitengewoon goede vervanging is voor alledaagse tafelzout.

In plaats van 2000 milligram natrium per theelepel bevat kruidenzout slechts 260 milligram natrium.


Tip 2.

- Ga nooit hongerig boodschappen doen
- Eet alleen als je honger hebt
- Snijd wat je eet in kleine stukjes; eet kleine hapjes; kauw op iedere hap minstens 10 keer.
- Eet altijd zittend en geniet bewust van elke hap


Tip 3.
Gebruik geen limonade en ander dranken die bestemd zijn voor diabetici. Deze bevatten vaak sorbitol of een vergelijkbare vervangende 'suiker', en bevatten evenveel calorieen als de normale dranken. Hetzelfde geldt voor jam en snoepgoed voor diabetici.
Wat wel een goede vervanging is, is bijvoorbeeld Natrena zoetjes in plaats van suiker, deze zijn namelijk calorie-arm.


Tip 4.
Heerlijke kruidenkwark bereidt je op de volgende manier: 1 takje dragon, 2 takjes kervel en 2 eetl gehakte tuinkers door magere kwark mengen. De kruidentakjes moeten natuurlijk ook worden fijngehakt. Het fijngesneden vruchtvlees van een klein tomaatje maakt het geheel nog pikanter. Strooi er wat verse zwarte peper over.


Tip 5.
Wanneer je niet goed weet hoe te beginnen met het veranderen van je eetgedrag, noteer dan eens twee dagen alles wat je eet en bekijk daarna de veranderingen die je wilt maken. Je zult zien dat er een aantal dingen op het lijstje staan die eigenlijk overbodig zijn.


Tip 6.
Lekkere trek stillers


Wortel en bleelselderij.
Plakjes rode, groene en gele paprika, komkommer en kerstomaatjes.
Pof ma?skorrels met kruiden (bv: kerrie of knoflook), maar zonder boter of olie.
Mineraalwater met sap van grapefuit, sinasappel of ananas.
Rijstwafel of Tarwekoek.


Tip 7.
Vervangingen


Gemalen peper, knoflook, dille, koriander, gember in plaats van zout
Gedroogde bonen en peultjes in plaats van vlees in stamppot
Gevogelte in plaats van vlees in gehaktschotels en steaks
Magere yoghurt in plaats van zure room of mayonaise in salades
Ma?sbloem of pijlwortelmeel in plaats van meel om te binden
Volkoren spaghetti of zilvervliesrijst in plaats van gewone spaghetti of witte rijst
Geraspte wortel of selderie in plaats van broodkruim
Kippebouillon in plaats van boter of olie als braadmiddel
Dit is een van de vele manieren om ook jouw lievelingsrecepten om te toveren in calorie-arme maaltijden.

Reacties (0)

Leuk artikel? Deel het
Laatste vragen
Laatst beantwoorde vragen
Meest bekeken
Top