1. Home
  2. Artikelen
  3. Het gebruik van olie

Het gebruik van olie

Welke olie is voor welke toepassing geschikt.

1:ARACHIDE OLIE:
Komt van de arachideplant: de plant van de 'pel'-pinda's. Deze aardnoot is van oorsprong afkomstig uit Brazilie#. Tegenwoordig worden aardnoten echter in alle tropische streken verbouwd. Arachideolie wordt ook wel 'aardnootolie' of 'roerbakolie' genoemd. 100% planaardig rijk en vol van smaak. Uitermate geschikt voor vis, het branden van noten en voor de keuken. Lange economische levensduur. Niet geschikt voor verhitting boven de 180 gr. Celcius.


2:MAISOLIE:
100% zuiver plantaardig, neutraal van smaak, reukloos, zeer geschikt voor bakken, frituren en algemeen keukengebruik. Ongeschikt voor verhitting boven 180 gr. Celcius


3:ZONNEBLOEMOLIE:
Wordt gemaakt van zonnebloempitten. De kleur is transparant geel, de smaak tamelijk neutraal. Ze bevat 60-80% meervoudig onverzadigd vet en is zeer geschikt voor alle culinaire toepassingen. De olie is goed bestand tegen hoge temperaturen en daardoor geschikt om te frituren. Omdat de smaak van de olie heel neutraal is, is de olie ook ideaal voor het maken van mayonaise en dressings. De kwaliteit van spijsolie is niet altijd te controleren.Zonnebloemolie is een dun vloeibare, zuiver plantaardige olie die een hoog gehalte aan onverzadigde vetzuren bevat (die een gunstige invloed op harten bloedvaten hebben). Door zijn neutrale smaak is zonnebloemolie veelzijdig in het gebruik. U kunt ermee bakken, frituren, maar er ook salades mee aanmaken. Bewaar zonnebloemolie op een koele en donkere plaats. Door de invloed van licht kan de kwaliteit achteruitgaan


4:SLAOLIE:
100% zuiver plantaardig, neutraal van smaak, reukloos, zeer geschikt voor bakken, frituren en algemeen keukengebruik. Ongeschikt voor verhitting boven 180 gr. Celcius.


5:SOJAOLIE
Uit de bonen van een sojaplant gewonnen olie. De plant komt oorspronkelijk uit China en werd in 1854 in Amerika ingevoerd. Pas in 1910 werd deze plant op grote schaal verbouwd. Slaolie is meestal sojaolie.
100% zuiver plantaardig, neutraal van smaak, reukloos, zeer geschikt voor bakken, frituren en algemeen keukengebruik. Ongeschikt voor verhitting boven 180 gr. Celcius.


6:SESAMOLIE:
Eigenschappen:Sesamolie is de beste olie voor dagelijks gebruik, geschikt voor alle gerechten. Sesamolie is, samen met olijfolie, een van de oudste spijsolien. Ze bestaat voor circa 40% uit linolzuur.
Sesamolie is vol en toch subtiel van smaak. Deze olie bezit natuurlijke antioxidanten die een goede houdbaarheid garanderen. Ze heeft een verzachtende, soms helende invloed en kent daardoor een grote traditie.
Toepassingen:Verwerken in rauwkostsalades, smoren, gebruiken in de verrukkelijke echte Turkse chalva of halva (een nougatachtige versnapering). Wordt veel gebruikt in de macrobiotiek en in de Aziatische keuken, maar altijd druppelsgewijs, omdat de smaak snel overheerst. Het is dus geen olie om in te bakken, maar een echte smaakmaker. .
Bewaareigenschappen:Sesamolie bewaar je best op kamertemperatuur in het donker. Bewaar ze niet in de ijskast er kan in de fles vochtcondensatie optreden, die met de olie reageert en een kaasgeur doet ontstaan. Deze geur kan je verdrijven door de olie te verwarmen.


7:OLIJFOLIE:
De Europese Commissie onderscheidt op basis van de zuurtegraad drie soorten olijfolie:
1. extra vierge olijfolie: ongeraffineerde olie met een zuurtegraad (uitgedrukt in oleinezuur) tot maximaal 1% (1g op 100g)
2. vierge olijfolie: eveneens ongeraffineerd, maar met een zuurtegraad tot 2%. Dit is dus de categorie waar onze Palestijnse olijfolie thuishoort.
3. olijfolie: geraffineerde olijfolie, waaraan voor de smaak extra vierge olijfolie werd toegevoegd; olijfolie heeft een zuurtegraad van maximaal 1,5%

Eigenschappen:
Olijfolie is heerlijk van smaak en onovertroffen als slaolie. Ze versterkt de opname van de vitaminen D en K.
Een eetlepel olijfolie bevat ongeveer 120 calorieen.
Een hoeveelheid olijfolie van 15 tot 30g (een tot drie soeplepels) is goed voor 5 tot 8 % van de dagelijkse energietoevoer die ons lichaam nodig heeft en voldoet aan de dagelijkse behoefte aan essentiele vetzuren en vitamine E.

Olijfolie bevat geen cholesterol.

Wil je voedingswaren braden in olijfolie, leg ze dan best droog in de braadolie om spatten te voorkomen.
Toepassingen:
Bakken, stoven, smoren, frituren, verwerken in sausjes (dressings) of als tafelolie.

Voor het bereiden van vinaigrette: doe best eerst de azijn of het citroensap (en/of andere ingredienten,) in de kom en pas daarna de olie; dit maakt het mengen gemakkelijker.

Kies de juiste temperaturen voor het bakken.

Aardappelen, groenten en fruit, stukjes vis en vlees: op een matig vuur. Test de temperatuur van de olijfolie door er een stukje brood in te leggen; kookt de olie rond het brood, dan is ze op temperatuur.
Vlees en gebraad: op een hoog vuur. Test de temperatuur van de olijfolie door een druppel water in de olie te laten vallen; als dit een knetterend geluid geeft, dan is de temperatuur oke.

Olijfolie is het frituurmiddel bij uitstek. Ze kan verhit worden tot 180?C zonder te worden afgebroken tot stoffen die schadelijk zijn voor het organisme. Men doet er goed aan na het frituren de olie te filteren zodat ze meermaals gebruikt kan worden (tot tienmaal).
Bewaareigenschappen:
In een goed gesloten fles, op kamertemperatuur en op een donkere plaats kan je olijfolie gemakkelijk 18 maanden bewaren. Olijfolie zet je beter niet in de koelkast. Doe je dat toch, dan wordt ze dik en ondoorzichtig, vaak vlokkig. Dat heeft evenwel geen schadelijk effect; het 'vlokkige' verdwijnt weer na blootstelling aan kamertemperatuur.


8:NOTENOLIE:
Kent vele toepassingen; het meest wordt deze olie echter als dressing over salade gebruikt. De verfijnde smaak van licht geroosterde walnoten en hazelnoten komt dan het best tot zijn recht. Lekker in bijvoorbeeld een salade met noten of pijnboompitten.

9:DRUIVENPITOLIE:
Is een lichte olie met een relatief neutrale smaak. Hij is zowel geschikt om in te bakken als voor het maken van een dressing waarbij de olie niet te veel mag overheersen.


10:BASILICUMOLIE:
Een zeer 'mediterraan' smakende en prachtig groen ogende olie die te gebruiken is als smaakmaker bij salades, soepen, sauzen en pasta's.

Was de basilicumbladeren met koud water en dompel ze twee minuten onder in kokend water met zout.
Spoel ze af onder koud stromend water en droog ze tussen een theedoek. Snijd de
bladeren eerst fijn en draai ze daarna tot pulp in de keukenmachine. Voeg al draaiende de olijfolie toe. Giet de olie en een zeer fijne zeef of door een schone, neutraal ruikende theedoek en laat het goed uitlekken. Breng de olie op smaak met peper en zout.


11:ROZEMARIJNOLIE:
Heerlijk op gegrild vlees (vooral lam).
Was een aantal takjes rozemarijn,sla ze uit en blancheer ze 1 minuut in kokend water,Snijd ze klein,doe over in een fles en giet er 1 liter olijfolie op.Sluit af en laat 2 maanden doortrekken tot gebruik.

TIP : vul een ovenschotel met kleine stukjes geschilde aardappel, giet rozemarijnolie en gewone olijfolie over de aardappelen, peper en grof zeezout.


12:ROERBAKOLIE:
Een geurige olie die aan roerbakgerechten een lekkere smaak geeft. De olie bevat zonnebloemolie, sesamolie, knoflook en gemberaroma.

Reacties (0)

Leuk artikel? Deel het
Laatste vragen
Laatst beantwoorde vragen
Meest bekeken
Top