1. Home
  2. ArualB
  3. Favoriete artikelen van ArualB

Favoriete artikelen van ArualB

Waarom bewaren Italianen bij het afgieten van pasta altijd een beetje kookvocht? …  Lees verder »

Basis tomatensaus ( 6 x toepassingen ) …  Lees verder »

Meer dan 50 recepten van onder meer heerlijke hartige taarten met en zonder kaas. Quiches, gevulde broodjes, lekkere boterhammen, lekkere hapjes met bladerdeeg. Heerlijk voor de zaterdag met een lekkere soep en gemakkelijk tussen de feestdagen door. …  Lees verder »

Vegetariërs eten geen vlees, gevogelte en vis. Bijna alle vegetariërs gebruiken wel melk(-producten), kaas en eieren. Sommige mensen die zich vegetariër noemen, eten wel vis. Maar die kunnen zich beter “geen vlees eters” noemen. Je kunt heel gezond eten zonder vlees, gevogelte en vis. Zorg en wel voor dat je regelmatig genoeg groenten, fruit, brood, aardappelen, graanproducten, peulvruchten, zuivelproducten, eieren en vleesvervangers eet. Ongeveer 4 % van de bevolking eet elke dag vegetarisch. Dat is niet zo heel veel. Maar er is een groeiend deel van de bevolking die één of meerdere dagen per week vegetarisch eten. Dit zijn de zogenaamde “parttime vegetariërs”. Dan zijn er ook “veganisten”. Zij eten geen producten van dierlijke oorsprong, dus ook geen melk(producten), kaas of eieren en kopen ook geen producten die van dierlijke producten gemaakt zijn, zoals leer. Het kan ook zijn dat je geen vegetariër bent maar wel milieubewust wilt eten. In dat geval ben je matig met vlees, gevogelte, vis en zuivel. Zorg er ook in dit geval voor dat je regelmatig peulvruchten, vleesvervangers, eieren of zuivel eet, zodat je aan je vitamines etc. komt. Wil je hierover meer weten kijk dan eens op http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-herkomst/milieu/milieubewust-eten.aspx. Om je keuze voor vegetarisch of milieubewust eten wat gemakkelijker te maken heb ik hieronder links gemaakt naar een aantal van mijn vegetarische hoofdgerechten. Ik heb een onderverdeling gemaakt in: - gerechten met groenten en aardappelen - pastagerechten - peulvruchten - hartige taarten en - lekker met rijst. - Hier vind je als vegetariër, “geen vleeseter” of part-time-vegetariër zeker een aantal recepten die je zullen aanspreken. Ook niet-vegetariërs zullen hier zeker lekkere recepten vinden. Probeer het eens uit! …  Lees verder »

Je hebt het waarschijnlijk al gemerkt, de dagen worden korter, het wordt kouder, de bomen gaan kleuren, sommige blaadjes vallen al en over enkele weken gaat de wintertijd weer in. Hier op Smulweb is nu al goed te zien dat mensen anders gaan eten. We zien steeds meer stoofschotels, ovenschotels, stamppotten, quiches, hartige taarten en wintergroenten voorbij komen. Persoonlijk vind ik dit de mooiste tijd van het jaar omdat er op culinair gebied weer zoveel te koop en te proeven is. Wat dacht je van al die lekkere paddenstoelen, de winkels liggen weer vol met stamppot- groente, mooi najaarsfruit en zelfs veenbessen (cranberry’s) heb ik al gezien. Mooi vlees bij de slager en we kunnen zo weer wild krijgen! Vanaf maandag 30 september a.s. komt Lidl al met een wildspecial op de proppen. Ook de visspeciaalzaak heeft de mooiste vis van eigen bodem want in de herfst is de Noordzeevis moddervet en daarnaast zie ik mooie wijnen liggen. Kortom er is weer genoeg te maken, te proeven en te genieten. …  Lees verder »

Een smakelijke babi pangang met een zeer goede combinatie van specerijen, waarbij het vlees eerst gekookt en erna gebakken worden in de oven …  Lees verder »

start deze Herfst met heel veel lekkere recepten met Kerrie of Curry …  Lees verder »

Drie heerlijke inmaakrecepten van Jamie Olliver! Met als toemaatje een recept van zijn mentor Gennaro,de koning van het inmaken. …  Lees verder »

Worst maken is helemaal niet moeilijk. En wat is nu lekkerder jou eigen gemaakte worstje eten waarvan je precies weten wat erin zit. …  Lees verder »

Een poosje geleden waren er meerdere gasten en hebben we gezellig hier getafeld. Niet zomaar eten, nee een heel Grieks menu. Het smaakte net zo goed als in een Grieks restaurant. Iedereen was erg enthousiast. Het is makkelijk zelf na te maken thuis in je eigen keuken. Griekse keuken staat voor Mediterrane smaken, heel veel kruiden worden er gebruikt. De meeste van deze kruiden heeft iedereen wel ergens staan. Wil je een keer scoren bij je gasten of goed voor de dag komen dan staat hier een groot deel van het menu met instructie hoe je dat kan klaarmaken. Het hele menu maken inclusief mise en place kost je ongeveer 2 ½ uur. Mise en place betekent “voorbereiding”. Op de koksschool is dit een examenonderdeel. Sommige dingen zoals groente snijden en vlees snijden en marineren kun je ruim van te voren doen. De bereiding verloopt dan veel sneller en dat is nou precies de bedoeling. …  Lees verder »

Deze vier currypasta's staan afzonderlijk op mijn pagina. Voor de liefhebber is het natuurlijk handig als ze allemaal bij elkaar staan. Daarom heb ik ze in dit artikel samengevoegd. Waar vissaus wordt gebruikt kan deze voor vegetariërs vervangen worden door vegetarische vissaus of sojasaus. …  Lees verder »

“Mmmm ze zijn er weer volop verse Nederlandse witte asperges, ook wel genoemd “het witte goud”. Als het weer zover is, veelal eind april, begin mei, dan kunnen velen het niet laten om gelijk maar een bosje te kopen en te proeven. De klassieke bereidingswijze, die kent iedereen wel, is “witte” asperges gekookt in een beetje zout water en dan eten met gekookte ham, ei en geklaarde boter. Dat hoeft voor mij niet meer zo want vinden wij te gewoon. Echter met asperges kun je zoveel lekkerheden maken en smaken creëren dat het me de moeite leek om dat eens te beschrijven. Je kan er soep van maken, je kan ze grillen, bakken, koken, bakken in de oven en er quiches van maken, of salades, maar ook mooie borden met hemelse sausjes die opperbest smaken en er kleurrijk uitzien. Wel is belangrijk want “asperges” staan voor de lente en een aspergegerecht moet dus vooral “fris” smaken.” …  Lees verder »

Top