Een dieet met veel eiwitten, veel vet en heel weinig koolhydraten, waarbij u geen calorieen meer hoeft te tellen. Een dieet met veel eiwitten, veel vet en heel weinig koolhydraten, waarbij u geen calorieen meer hoeft te tellen. In plaats daarvan moet u uw urine controleren met een papieren test-stick om het ketenenpeil – een chemische indicatie van de vetverbranding door het lichaam – vast te stellen.
Dit dieet, dat veel verzadigde vetten, veel cholesterol en heel weinig koolhydraten bevat, druist in wezen tegen alle moderne opvattingen over een gezond, uitgebalanceerd en matig eetpatroon in.Een dieet dat bijna geheel op een overvloed aan vetten is gebaseerd lijkt nogal achterhaald in een tijd waarin artsen ons attent proberen te maken op de stijging van het aantal hart- en vaatziekten. We kunnen tenslotte moeilijk voorbijgaan aan al die medische onderzoeken die arteriosclerose en vaatziekten – maar ook verschillende vormen van *** – aan te vet voedsel wijten.
Het valt niet te ontkennen dat mensen met het Atkins-dieet snel afvallen (in het begin zo’n 4 tot 5 kilo per week), en dat zonder noemenswaardige opofferingen. Hoe kan dat? Door een dieet dat weinig of geen koolhydraten bevat, wordt het lichaam wel gedwongen vet te verbranden om aan energie te komen. Het vet van het dieet wordt dus niet opgeslagen, en tegelijkertijd worden ook de bestaande vetvoorraden van het lichaam aangesproken.
Volgens dr. Atkins ligt het bewijs van deze ‘inwendige verbranding’ in de hoeveelheid ketonen die met de urine worden uitgescheiden. Ketonen vormen, net als as, de chemische resten die overblijven na het verbranden van vet. Hun aanwezigheid in de urine toont aan dat het lichaam bezig is zijn eigen vetvoorraad te verteren. Mensen die het Atkins-dieet volgen, wordt aangeraden elke dag hun urine te controleren om te zien of ze nog ketonen produceren. Hiervoor worden speciaal geprepareerde papieren test-stick gebruikt, die in de urine worden gedompeld. Als ze paars worden, produceert het lichaam ketonen.Hoewel ketonen de eetlust doen afnemen en zo aan het gewichtsverlies bijdragen, kunnen ze op de lange duur schadelijk zijn. Ze leiden tot verzuring, ze irriteren de nieren en ze jagen het bloedsuikerpeil omhoog. Daarom telt het Atkins-dieet maar een week waarin helemaal geen producten met koolhydraten worden gegeten, maar daarna neemt het koolhydraatgehalte geleidelijk weer toe, door het eten van fruit en groenten. Ook in die tijd moet de urine voordurend op de uitscheiding van ketonen worden gecontroleerd.
Het weglaten van koolhydraten stimuleert volgens dr. Atkins ook het uitscheiden van de zogenaamde Vet Mobiliserend Hormoon (VMH), een chemische stof die de vetverbranding door het lichaam nog eens extra stimuleert. Te dikke mensen, aldus Atkins, hebben een gebrek aan VMH omdat ze in wezen ‘allergisch’ zijn voor koolhydraten en ze daarom opslaan als vet, ipv ze te gebruiken als energie. Dat is een nogal aanvechtbare theorie, als we bedenken dat veel mensen juist afvallen met een dieet dat veel koolhydraten en weinig vet bevat. Veelzeggend is ook het feit dat de American medical Association heeft verklaard dat nog nooit wetenschappelijk is aangetoond dat het VMH bestaat, of dat het zou worden aangemaakt wanneer iemand geen koolhydraten meer binnenkrijgt.Al met al bedient dr. Atkins zich dus van enkele nogal twijfelachtige argumenten om zijn vetdieet te onderbouwen. Hoewel hij er terecht op wijst dat suiker, zoetigheid en alcohol ongezond zijn en dik maken, negeert hij de gevaren van grote hoeveelheden verzadigde vetten en cholesterol voor hart en de bloedvaten. Hij waarschuwt ook tegen de ‘verborgen’ suiker en koolhydraten in zulke belangrijke en noodzakelijke producten als fruit en vruchtensap. Het feit dat dr. Atkins de mensen die zijn dieet volgen aanraadt veel vitaminepreparaten te slikken, geeft al aan dat er geen sprake kan zijn van een uitgebalanceerd dieet.
Daar staan ook positieve punten tegenover. Als u niet zwanger bent, geen nierproblemen hebt en niet aan trombose of hart- en vaataandoeningen lijdt, kan het Atkins-dieet een van de gemakkelijkste methode zijn om af te vallen. Het helpt u echter niet bij het ontwikkelen van een gezond eetpatroon en het wennen aan ‘schoner’ voedsel. Daarom verliest het Atkins-dieet nu snel terrein aan de gezondere, meer gestroomlijnde, eiwitrijke dieten zoals het Scardale-dieet, of vezelrijke dieten zoals het F-plan dieet.Kans op afvallen:
Uitstekend, vooral erg snel en zichtbaar in de eerste twee weken.
Opofferingen:
Heel weinig. Verveling en honger komen bijna niet voor, als u tenminste van vet eten houdt.
Variatie:
Heel behoorlijk, vooral als u bv van zuivelproducten houdt.Alleen mensen die goed gezond zijn en nooit last hebben gehad van arteriosclerose, trombose of een hoog cholesterol- of triglycerideniveau (= vet). Een zeer geschikt en gemakkelijk dieet voor mensen met een druk sociaal leven, die veel buiten de deur eten.
Voedingsaspecten:
* Ketose treedt op wanneer het lichaam zijn energie voornamelijk uit vetten haalt, maar dat is geen betrouwbare maatstaf voor de doeltreffendheid van een vermageringsdieet.
* De stelling dat een dieet met veel vet en weinig koolhydraten de afbraak van lichaamsvetten bevordert is nooit wetenschappelijk bewezen.
* Wie dit dieet volgt, eet wel veel vet maar krijgt waarschijnlijk toch minder calorieen binnen dan gewoon. Vermoedelijk is dit de reden van het gewichtsverlies, en niet de ketose.
* Het gebruik van test-sticks is een intressant nieuwtje, maar vormt geen nauwkeurige analyse van het stofwisselingsproces.
* Een lichte vorm van ketose is voor gezonde mensen meestal niet schadelijk, maar het eten van grote hoeveelheden vet voedsel druist rechtstreeks tegen de moderne richtlijnen voor een gezonde voeding in.
* Dit dieet zal weinig aan iemands eetpatroon veranderen en bijn aonvermijdelijk tot constipatie leiden.Het Atkins-dieet bestaat uit vijf perioden van een week:
1. De eerste zeven dagen geen koolhydraten (zoals brood, aardappelen, knackebrod), alleen kadetjes met heel weinig calorieen. Toegestaan zijn alle vleessoorten, vis, gevogelte, eieren, kaas, gemengde salade, heldere soep en calorievrije dranken. Na 5 dagen moet de test met de stick een hoog ketonengehalte in de urine aantonen. Als dat het geval is, wordt de stick paars.
2. In de tweede week begint u weer wat koolhydraten te eten, maar niet meer dan 15 – 20 gram. Haal de koolhydraten bv uit producten als groenten, kwark of cottage-cheese, ricotta, noten, muesli, zeebanket, orgaanvlees of wordt.
3. In de derde week kunnen nog meer koolhydraten worden toegevoegd, bij voorkeur in de vorm van groenten, en misschien een enkel glaasje alcohol. Als de ketonenstick niet paars wordt, moet u echter weer terugkeren naar fase 1. Op die manier leert u uw eigen ‘kritische koolhydratenpeil’ kennen, waarbij de stick niet meer verkleurt. Het gaat erom net genoeg koolhydraten te eten dat er toch nog ketose optreedt.
4. In de vierde week kan fruit aan het dieet worden toegevoegd, en een half sneetje brood. In deze fase moet de ketostick in elk geval nog lichtpaars tot lila worden. Pas de hoeveelheid koolhydraten zonodig aan.
5. Atkins adviseert de laatste week de teugels wat te laten vieren, maar voorzichtig. Producten die eerder verboden waren, mogen nu weer, zonder ketosticktest, tot het gewichtsverlies zich stabiliseert op een niveau van ongeveer een pond per week, of minder. Als u uw ideale gewicht wil handhaven moet u nu beslissen welke koolhydraatproducten u het liefst eet (met uitsondering van alle suiker en zoetigheid, die streng verboden blijven), want die mag u vanaf dit moment met mate gebruiken.