Muesli

Over het zelf maken van muesli en de voedingswaarde ervan Wat is lekkerder dan s?morgens als ontbijt een heerlijk bord muesli te eten, dat u voedt en veel verse energie geeft voor de hele dag. Bovendien kan het ook uw gezondheid ten goede komen. Maar eerst wat meer over de geschiedenis.Graanpappen werden al meer dan 10.000 jaar geleden gegeten. In het begin fijn gestampte graansoorten, aangevuld met fruit van de dag, melk of water en op bijzonder feestdagen gezoet met honing.

Vanaf 1800 zijn diverse medici tot de ontdekking gekomen dat muesli buitengewoon waardevol is voor de gezondheid.

De Zwitserse Dr. Oskar Bircher wordt wel de vader van de muesli genoemd. Hij ontdekte de goede werking tegen verschillende ziekten en vond uit dat zijn eigen energie en van vele andere patienten enorm toenam. Hij ontdekte dat deze vergeten eetgewoonte veel mensen deugd deed en vele kwalen oploste.

Bovendien vond hij uit dat de tekorten aan vitamines, mineralen en sporenelementen en een teveel aan zout, suiker, zuren en eiwit en de vervalsing van de voedingsmiddelen de voornaamste ziekteverwekkers waren.

Nu heeft muesli de hele wereld veroverd en neemt een plaats in bij miljoenen gezondheidsbewuste mensen, wiens aantal nog dagelijks sterk toeneemt.

In Nederland werd in 1979 nog maar 743 ton gegeten, in 1985 was dit al opgelopen tot 3.200 ton. En de groei is gedurende de laatste jaren alleen maar sterk toegenomen.Granen vers geplet tot muesli zijn het gezondst!

Vergelijk granen eens met een appel. Heel kun je een appel lang bewaren, maar wanneer je hem in stukjes hebt gesneden gaat de waarde snel achteruit. Na een uur zijn de stukjes helemaal bruin geworden en zien er niet meer appetijtelijk uit. De gezonde voedingswaarde is dan ook enorm teruggelopen. Met granen is dit precies zo, heel kun je de korrel jaren bewaren maar eenmaal tot meel vermalen of tot muesli geplet begint het zijn waarde te verliezen, al na 12 uur.

Het ideaalste is om uw eigen muesli vers te pletten, u proeft het ook in de smaak.

U kunt uw ideale mix samen stellen door verschillende granen te mengen.

Wanneer het even kan gebruikt u biologisch graan.Heb je tekorten aan vitamines en mineralen?

In granen vind je: vitamine B1, B2, B3, B5, B6, B15, Foliumzuur, Biotine, Vit. H, Choline, Vit. C, Vit. E. Mangaan, Koper, Chroom, Magnesium, Zink en Selenium.

Het is een algemeen aanvaard gegeven dat meer dan 35% en waarschijnlijk meer dan 50 % van alle kankers het gevolg is van een foutieve voeding.

Met koken kunt u tot 90% van de waardevolle inhoud kwijtraken.

Vlokkengerechten verbeteren niet alleen uw gezondheid, maar ze verhogen tevens het productievermogen en de levensvreugde.

Het overgrote deel aan graanproducten dat commercieel wordt aangeboden, waaronder broodsoorten, bakkerij- producten en deegwaren bevatten geen kiem en zemelen van het graan, terwijl alle instanties het er over eens zijn dat in deze delen de belangrijkste vitaal- en energiestoffen zijn opgeslagen. Ons lichaam hunkert naar volwaardig voedsel en dankzij muesli voldoen we hier aan. Het gebruiken van vlokken, gekookt of in de muesli verwerkt, is een waardevolle aanvulling op je huidige voeding. Het is snel bereidbaar, gezond, bevredigt je eetlust en het kost erg weinig. De smaak kun je op allerlei manieren aanpassen. Je kunt melk, yoghurt of water gebruiken, aanvullen met stukjes vers fruit, uitbreiden met diverse noten, helemaal op je eigen smaak en behoefte aangepast.

De grootste en de meest zegenrijke resultaten voor onze gezondheid mogen we verwachten van verandering in ons dagelijkse eetgewoonte en niet van voorbijgaande heldendaden op het gebied van de voeding.

5 Reacties

  1. neem ik mee, meusli kan je ook in banket ennagerechten doen.

    gr. anita

  2. heb het artikel bij m’n favo’s gezet dan kan ik het regelmatig doornemen.

    groetjes, Nicole.

  3. Hier staat nuttige info in. Ik neem hem mee…

    groeten,
    Nicky

  4. HOI,

    BEDANKT VOOR DEZE WAARDEVOLLE INFORMATIE!
    DAAR HEB JE WEL WAT WERK AAN GEHAD ZEG!
    IK ZET HET FAVORIET.

    BEDANKT EN TOT ZIENS!
    GR.
    ANITA

  5. erie_fraters

    12 mei 2001 at 15:33

    Ik heb je artikel favoriet gezet.

    Vrg., Erie

Geef een reactie