100 x 100 calorieen minder

Met deze honderd tips krijgt u iedere keer bijna ongemerkt honderd calorieen minder binnen.

1. Het ontbijt is een belangrijke start van de dag en voorkomt dat u halverwege de ochtend onweerstaanbare trek krijgt in een koek. Zo bevat een gevulde koek of koffiebroodje 100 calorieen meer dan een boterham met kaas.
2. Voor een glas versgeperst sinaasappelsap heeft u al gauw 3 sinaasappels nodig. Als u het sap laat staan en een sinaasappel in partjes verdeelt, heeft u wat te kauwen en gebruikt u 100 calorieen minder.
3. Brood is vetarm, het vet zit meestal in het beleg. Zo bespaart u 100 calorieen per vijf belegde boterhammen als u kiest voor achterham, rosbief, kipfilet of 20plus kaas ipv volvette kaas.
4. Margarine is dubbel zo vet als halvarine. Zeven sneetjes brood besmeerd met halvarine leveren 100 calorieen minder dan hetzelfde aantal boterhammen met margarine.
5. Aan vruchtenyoghurt is fruit en suiker toegevoegd. Daarmee komt een beker volvette vruchtenyoghurt op 190 calorieen. Een schaaltje magere yoghurt met verse aardbeien bevat 100 calorieen minder.
6. Als u gewone jam vervangt door halvajam bespaart u iedere vijf boterhammen 100 calorieen.
7. Twee sneetjes knackebrod met cottage cheese en plakjes tomaat bevatten 100 calorieen minder dan twee sneetjes knackebrod met volvette kaas.
8. Ontbijtgranen zoals muesli combineren goed met yoghurt, melk en kwark. Als u kiest voor halfvolle en magere producten bespaart u veel vet: 1/2 liter magere yoghurt bevat 100 calorieen minder dan dezelfde hoeveelheid volvette yoghurt.
9. Croissants zijn lekkere, maar vette broodjes. Met een warm geroosterde boterham ipv een croissant bespaart u 100 calorieen.
10. Bent u gek op chocola? Neem dan liever chocoladevlokken of hagelslag dan chocoladepasta. Het verschil is 20 calorieen per belegde boterham, ofwel 100 calorieen per vijf boterhammen.11. Het verschil tussen een dik en dun besmeerde boterham met pindakaas is 100 calorieen! Met komkommer maakt u de dun besmeerde boterham dikker belegd.
12. Een uitsmijter met ham en kaas bevat 100 calorieen meer dan een uitsmijter met alleen ham of rosbief.
13. Mayonaise is vet en dat geldt ook voor sauzen op mayonaisebasis. Kiest u sauzen op tomatenbasis, zoals ketchup en barbecuesaus, dan krijgt u veel minder vet binnen, maar liefst 100 calorieen per eetlepel!
14. Kipfilet bevat 25 calorieen per belegde boterham. In worst zit het dubbele. Ook al smeert u een pittige curry-ketchup over de kipfilet, dan nog bespaart u 100 calorieen per vier boterhammen.
15. Maak eens een lekkere lunchsalade met tonijn. Kiest u voor tonijn op water ipv tonijn op olie, dan bespaart u 100 calorieen per 100 gr tonijn.
16. Een pistolet roombrie telt 100 calorieen meer dan een pistolet fricandeau.
17. Heeft u trek in soep? Neem dan een heldere soep ipv gebonden, want een kop heldere groentesoep bevat 100 calorieen minder dan een kop gebonden champignonsoep.
18. Een hamburger bevat 100 calorieen minder dan 3 stokjes kipsate met saus!
19. Sandwichspread op brood combineert goed met blaadjes sla, plakjes tomaat en reepjes paprika. In vergelijking met volvette kaas bespaart u per 2,5 boterham 100 calorieen.
20. Het verschil tussen vier glazen halfvolle melk en vier glazen karnemelk is 100 calorieen.21. Een stroopwafel is zoet en vet. Ontbijtkoek is zoet maar niet vet. Anderhalve plak ontbijtkoek bevat 100 calorieen minder dan anderhalve stroopwafel.
22. Zin in een koekje? Kies voor een biscuittje of lange vinger van 20 calorieen per stuk. Dat is 100 calorieen minder dan een sprits.
23. Als u geen 12 maar 6 dropjes neemt, bespaart u 100 calorieen.
24. Als u zin heeft in 100 luchtige calorieen, neem dan een eierkoek of een zakje popcorn.
25. Het verschil tussen twee of vier bonbons is ruim 100 calorieen.
26. Met anderhalf bolletje schepijs likt u 100 calorieen meer naar binnen dan met een waterijsje.
27. Een blokje gevulde speculaas telt 100 calorieen meer dan 1 speculaasje.
28. Als u de helft van een gemiddelde chocoladereep uitdeelt, bespaart u 100 calorieen.
29. Met vijf zuurtjes of vijf pepermuntjes zuigt u op 100 calorieen, laat ze dus maar lekker in het trommeltje zitten.
30. Een plak kruidkoek bij de koffie en een kaneelbeschuitje bij de thee zijn samen 100 calorieen.31. Doe geen boodschappen met een lege maag, want dan koopt u meestal te veel. Door vooraf iets te eten, kunt u vele malen 100 calorieen besparen.
32. Kassakoopjes zijn vaak laag in prijs, maar hoog in calorieen. Als u dat pakje met vier candybars laat liggen, bespaart u 8 x 100 calorieen!
33. Bij de slager kunt u al snel calorieen besparen door te kiezen voor mager vlees. Een ribkarbonade telt bv 100 calorieen minder dan een schouderkarbonade.
34. Bij de groenteman kunt u voor 100 calorieen een halve krop sla, een komkommer, twee tomaten, een sjalotje en een doos sterkers halen. En daar kunt u een heerlijke frisse salade van maken.
35. Als u diepvriesgroente koopt, let dan op groenten met saus, want die maken het groentegerecht calorierijk. Spinazie a la creme bevat bv per 200 gr ruim 100 calorieen meer dan bladspinazie.
36. Let bij het kopen van slasaus vooral op het percentage vet: drie eetlepels slasaus met 50% olie tellen 100 calorieen meer dan dezelfde hoeveelheid slasaus met 25% olie.
37. Met twee zakken corn chips halen en een betalen, heeft u 10 x 100 calorieen extra voor hetzelfde bedrag.
38. Lees ook eens het etiket op de verpakking. Iedere 11 gram vet staat voor 100 calorieen. Met halfvette producten komt u dus een stuk lager uit in vet en calorieen.
39. Koop volkoren producten zoals volkoren macaroni en zilvervliesrijst. De vezels zorgen dat u langer verzadigd bent. Zo heeft u lang plezier van 100 calorieen ofwel twee lepels zilvervliesrijst.
40. Trakteer uzelf zo nu en dan op iets extra′s. Door te kiezen voor 100 gr Japanse mix ipv borrelnootjes bevat uw traktatie 100 calorieen minder.41. Het verschil tussen een toastje en een cream cracker is het vetgehalte. Zo bevatten vier onbelegde cream crackers al 100 calorieen meer dan vier onbelegde toastjes.
42. Noten en pinda′s zijn calorierijk. Met iedere eetlepel hapt u hiervan ruim 100 calorieen weg.
43. Met twee handjes chips of kroepoek zit u ook op 100 calorieen.
44. Van tien olijven kunt u lang genieten en ze bevatten maar 30 calorieen. Als u daarbij twee blokjes fetakaas neemt, komt u op 100 calorieen.
45. Zin in een vissnackje van 100 calorieen? Snijd een 1/2 gezouten haring in vier stukjes, beleg daar vier toastjes mee en neem er een paar Amsterdamse uien bij.
46. Andere vissoorten voor op toast: 100 gr garnalen bevat 100 calorieen, 100 gr gerookte zalm bevat 2 x 100 calorieen.
47. Voor nog geen 100 calorieen maakt u zo een lekkere ei-kerrie-salade: pel 1 gekookt ei en prak hem fijn, schep er 1/2 eetl halvanaise, 1/2 eetl magere yoghurt, zout en 1 theel kerriepoeder door. Garneer met fijngeknipte koriander.
48. Wist u dat twee zoute koekjes al 100 calorieen bevatten? Met 25 zoute stokjes heeft u meer te kauwen en hetzelfde aantal calorieen.
49. Het verschil tussen een dun en een dikbesmeerd stuk stokbrood met Boursin is 100 calorieen.
50. Met vier blokjes salami bij de borrel eet u 100 calorieen meer dan met vier augurken opgerold in plakjes ham.51. Als er in een recept creme fraiche wordt gebruikt, kunt u dit vervangen door zure room. Daarmee bezuinigt u per 75 gr al 100 calorieen.
52. Gebruik voor het bereiden van de warme maaltijd ca. 1 eetl olie of margarine p.p. Van elke extra eetlepel wordt uw gerecht 100 calorieen rijker.
53. Een gerecht met noten wordt lichter als u de hoeveelheid noten vermindert: elke 20 gr noten die u bezuinigt, scheelt ruim 100 calorieen.
54. Een harige taart van bladerdeeg bevat al gauw 500 calorieen per punt. Als u de bodem van brooddeeg maakt, bespaart u 100 calorieen per punt.
55. Door 100 gr geraspte volvette kaas te vervangen door 20plus kaas bespaart u 100 calorieen.
56. Het verschil tussen een sauslepel vette en magere jus is 100 calorieen.
57. Vier grote lepels gebakken champignons bevatten maar 100 calorieen als u ze bakt in een anti-aanbakpan met weinig vet.
58. In een pastarecept met pesto kunt u makkelijk iets minder pesto gebruiken. Elke eetl pesto die u bezuinigt, is een besparing van 100 calorieen.
59. Snoep niet teveel tijdens het koken. Bij grote trek kunt u een schaaltje rauwkost neerzetten. Het verschil tussen een schaaltje groenteknabbels en chips is ruim 100 calorieen.
60. Als er in een recept slagroom wordt gebruikt, kunt u een deel vervangen door stijfgeklopt eiwit. Dat levert u een besparing op van 100 calorieen per vier eetl slagroom.61. Het verschil tussen vier gekookte en vier lepels gebakken aardappelen is 100 calorieen.
62. In de pan gedragen gepaneerde producten zich als een spons; ze zuigen het vet uit de pan op. Van elke 15 gr margarine die ze extra opnemen, worden ze ruim 100 calorieen zwaarder.
63. Kabeljauw is een magere vissoort. Een moot kabeljauw van 200 gr bevat 100 calorieen minder dan dezelfde hoeveelheid zalm.
64. Met twee grote lepels andijviestamppot heeft u maar 100 calorieen op uw bord. Met een slavink moet u er 200 bij optellen.
65. Met rundergehakt eet u per drie ballen 100 calorieen minder dan met half-om-half gehakt.
66. Quorn is een vetarme vleesvervanger. Voor 2 x 100 calorieen bakt u 100 gr Quornstukjes met 1/2 fijngehakte rode peper en een teentje knoflook in 1 eetl olie. Lekker met rijst en groenten.
67. Als u kaassaus omruilt voor tomatensaus bespaart u op iedere acht eetl ruim 100 calorieen.
68. Frites en ovenfrites zijn beide calorierijk. Maar 100 gr frites tellen 100 calorieen meer dan dezelfde hoeveelheid ovenfrites.
69. Een toetje van magere vanillevla ipv volvette vla levert per 400 ml een besparing op van 100 calorieen.
70. Een dessert van twee bolletjes ijs met een lepel chocoladesaus is 100 calorieen rijker dan twee bolletjes ijs met een toefje slagroom.71. Vooraf een part meloen met rauwe ham is 100 calorieen slanker dan zes slakken met kruidenboter.
72. Van stokbrood kunt u voor 100 calorieen ongeveer 4 stukjes nemen. Met boter wordt het meteen 100 calorieen meer.
73. Vraag in een restaurant of de saus apart bij het gerecht geserveerd kan worden. Dan kunt u zelf doseren: een eetl pindasaus is ca. 100 calorieen.
74. Een 1/2 pizza salami is 100 calorieen rijker dan 1/2 pizza kaas-tomaat.
75. Het verschil tussen twee grote lepels babi pangang en tjap tjoi is 100 calorieen.
76. Een gegrilde biefstuk levert 100 calorieen minder dan dezelfde biefstuk die in de boter is gebakken en met jus wordt opgediend.
77. Een pannenkoek met kaas en spek bevat 100 calorieen meer dan een pannenkoek naturel.
78. Sorbetijs is gemaakt van vruchten en is vetarm: twee bolletjes sorbetijs tellen 100 calorieen minder dan dezelfde hoeveelheid roomijs.
79. Een portie tiramisu is ca 360 calorieen. Door 1/3 van het dessert te laten staan, bespaart u meer dan 100 calorieen!
80. Het verschil tussen tien en twintig koffieboontjes bij de koffie is 100 calorieen.81. Het is zeker de moeite waard om te wennen aan koffie en thee zonder suiker. Elke vijf suikerklontjes die u op deze manier uitspaart, tellen 100 calorieen.
82. Het verschil tussen tien kopjes koffie met koffieroom en tien kopjes koffie met halfvolle koffiemelk is 100 calorieen.
83. Als u frisdrank vervangt door lightfrisdrank bespaart u op elk groot glas 100 calorieen.
84. 300 ml volvette chocolademelk bevat 100 calorieen meer dan dezelfde hoeveelheid magere chocolademelk. Met een toef slagroom komen er 50 calorieen bij.
85. In druivensap zit meer vruchtensuiker dan in appelsap. Zo telt 1/4 l druivensap 100 calorieen meer dan dezelfde hoeveelheid appelsap.
86. Tomatensap is een caloriearme drank: vergeleken met sinaasappelsap bespaart u 100 calorieen per halve liter.
87. Met drie eetl limonadesiroop opgelost in water bevat u drankje 100 calorieen. Als u een deel van de siroop door limoensap vervangt, wordt uw drank frisser en slanker.
88. Kant-en-klare ijsthee bevat ca 100 calorieen per blikje. Die kunt u verminderen tot 0 door het zelf te maken. Zet een sterke kruidenthee en laat die afkoelen. Lekker met ijsklontjes, een scheutje citroensap en evt. zoetstof.
89. Met een half glas ongezoet vruchtensap aangevuld met bronwater ipv een glas vruchtensap bespaart u op elke vier glazen 100 calorieen.
90. In drie glazen witte wijn zitten 100 calorieen meer dan in drie wijnglazen sinaasappelsap.91. Als u dan toch een gebakje moet eten: een punt vruchtenvlaai is 100 calorieen lichter dan een appelpunt.
92. Een tompoes telt 230 calorieen, een kleine slagroomsoes 100 minder.
93. Cake ziet er luchtig uit, maar bevat veel vet. Met elke plak cake krijgt u 125 calorieen naar binnen. Een schuimkoekje telt 100 calorieen minder.
94. Het verschil tussen een glas zoete en een glas droge witte wijn is 100 calorieen.
95. Alcohol levert niet alleen calorieen, maar maakt ook hongerig. Als u bij uw glas alcohol drie blokjes kaas eet, is dat 100 calorieen extra.
96. Met vier bitterballen zit u op 240 calorieen. Met een kroket eet u er 100 minder.
97. Drie gefrituurde vlammetjes bevatten 100 calorieen meer dan vier toastjes met gerookte zalm.
98. Met twee blikjes bier drinkt u 100 calorieen meer dan met twee kleine glazen bier.
99. Door bier te vervangen door alcoholarm bier bespaart u per drie glazen 100 calorieen.
100. Voor 100 calorieen kunt u een groot glas rode wijn drinken of een klein glaasje likeur.

Bron: Margriet nr. 42, 13 - 20 okt

Reacties (15)
Bekijk alle reacties Ophalen reacties ... Bekijk minder reacties
Leuk artikel? Deel het
Laatst vragen
Laatst beantwoorde vragen
Meest bekeken
Dit artikel staat ook in de volgende kookgroepen:
slankgroep

slankgroep

Top
Smulweb.nl maakt gebruik van cookies

Graag houden wij onze website gratis, daarom maken wij gebruik van cookies en vergelijkbare meettechnieken. Hiermee kunnen wij uw instellingen onthouden en de website optimaliseren. Daarnaast kunnen wij voor advertenties een vergoeding ontvangen. Meer over cookies leest u hier.

Om verder te gaan naar de website,
verzoeken wij u om akkoord te geven.

Gaat u hiermee akkoord?

Ja, ik accepteer de cookies