Hoeveel vis heeft een mens nodig? Overdaad kan schaden. Hierbij de uitkomsten van 'Vis op de kaart' dat op 30 oktober 2007 plaats vond. Verder een handig lijstje voor mensen die niet van vis houden of het te weinig eten en die voldoende omega-3 binnen willen krijgen.
Voor een goede gezondheid zou de Nederlander meer vis moeten eten. Daarbij heeft verse vis de voorkeur boven visoliecapsules of producten met toegevoegde omega-3. Deze conclusie trok prof. dr. ir. Frans Kok, hoofd humane voeding van Wageningen Universiteit vandaag tijdens het evenement 'Vis op de Kaart' in restaurant Las Palmas in Rotterdam. Twee keer per week vis eten levert gezondheidswinst op. Maar Nederlanders eten slechts twee keer per maand vis.
Kok adviseert om twee keer per week vis op het menu te zetten, waarvan één keer een vette vissoort zoals haring, zalm of makreel. 'Je krijgt dan niet alleen voldoende omega-3 binnen, maar vis is ook een leverancier van eiwit en mineralen.' Bewezen is dat visolie het risico op fatale hartziekten verlaagt. Daarnaast worden er studies gedaan naar de effecten van omega-3 op de hersenfunctie en darmkanker.
Kok heeft de voorkeur voor het eten van verse vis boven producten met toegevoegde omega-3 en visoliecapsules. 'Bij visoliecapsules bestaat het risico van overdosering en de effecten van de omega-3 producten op de gezondheid zijn nog niet bekend. Daarom is het beter gewoon vis te eten', aldus Kok. Ter vergelijking: wekelijks 84 boterhammen besmeerd met omega-boter of 70 gram makreel leveren dezelfde hoeveelheid omega-3 op.
Uit een door Trendbox gehouden onderzoek naar de beleving van vis (voorjaar 2007) is gebleken dat vis nog geen vaste plek heeft verworven in het eetpatroon van de consument. Ondanks alle gezondheidsvoordelen eet de Nederlander slechts eens in de 2,5 week vis. Dat komt overeen met 7,5 kilo per huishouden per jaar. Deze hoeveelheid is de afgelopen jaren wel gestegen (5,9 kilo in 2000). De maaltijd wordt vooral gedomineerd door vlees en kip. Problemen met de bereiding, afwijzing door gezinsleden en de onbekendheid met het product zijn drempels die een frequentere bereiding in de weg staan. Wel is het bewustzijn rondom vis en gezondheid enorm gestegen. De gezondheidsaspecten en het feit dat vis lekker is zijn redenen om vaker vis op het menu te zetten.
'Het Nederlands Visbureau wil de visconsumptie de komende jaren intensief gaan stimuleren', aldus Mariëtte Vermeer, directeur van het Nederlands Visbureau. 'We zullen hierbij zeker inspelen op de gezondheidstrend. Maar we communiceren met name dat vis erg lekker is.' Het Nederlands Visbureau richt zich vooral op gezinnen met jonge kinderen, het onderwijs, voedingsvoorlichters, maar ook verloskundigen en consultatiebureaus. Ook de Nederlandse vissector verricht meer inspanningen om aan de informatiebehoeften van de consument tegemoet te komen. Er wordt meer aandacht besteed aan de verantwoorde vangst en productie van vis. Ook worden meer initiatieven genomenvoor productontwikkeling.
Omega 3
De Gezondheidsraad adviseert volwassenen per dag 450 mg omega 3 vetzuren uit vis. Voor mensen die geen of weinig vis eten, worden omega 3 vetzuren toegevoegd aan aardappels, brood en margarine. Ook zijn er speciale eieren die vijf keer meer omega 3 visvetzuren bevatten dan gewone eieren. Wat is hun bijdrage?
In vergelijking met vette vis:
Per portie! Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid
Omega 3 vetzuren (DHA en EPA).
CêlaVita-Vitaal (à 200 gram) 9 % (40 mg)
Omega-3 vetzuren brood
4 boterhammen 18 % (80 mg)
Becel Omega3plus
4 besmeerde boterhammen 33 % (150 mg)
COLUMBUS® ei (à 50 gram) 245 % (1100 mg)
Gezouten haring (à 75 gram) 333 % (1500 mg)
Kabeljauw (à 150 gram) 200 % (900 mg)
Zalm (à 150 gram) 600 % (2700 mg)
Makreel (100 gram) 955 % (4300 mg)
Wat moet je eten voor de ADH omega 3 vetzuren (450 mg)?
CêlaVita-Vitaal 21/4 kilo per dag
O'mega brood 221/2 snee per dag
Becel Omega3plus 12 besmeerde boterhammen per dag
COLUMBUS® ei ca. 1/2 ei per dag / ca. 3 eieren per week
Gezouten haring 22 gram per dag / ca. 2 haringen per week
Kabeljauw 75 gram per dag / 525 gram per week
Zalm 25 gram per dag / 175 gram per week
Makreel 10 gram per dag / 70 gram per week
Wil je reageren ? Meld je dan gratis aan en profiteer van vele voordelen of log in.
ben flink aant zoeken geweest en vis uit blik is dus net zo goed dus mijn conclusie is dat 1 blikje makreelfilet per week je dus hetgene geeft wat je dus nodig zou hebben. yeah laat ik nou gek zijn op makreel
Het is alweer meer dan een jaar geleden dat ik in de krant een enthousiast geschreven verhaal las over de start van “Buitengewoon in het land”. … Lees verder »
Monsanto, ‘s werelds grootste promotor van genetisch gemodificeerde levensmiddelen, lijkt tegenstrijdig bezig te zijn. In de eigen personeelskantine zijn genetisch gemodificeerde … Lees verder »
In bloed uit de navelstreng van pasgeborenen bevinden zich gemiddeld 147 lichaamsvreemde chemicalien die het kind bereikten via de bloedbaan die het met zijn / … Lees verder »